HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

2011-es fejlesztések - kockázatok és mellékhatások

2011.02.09. 00:40 Putz Patrik

Miután minden csapat bemutatta az idei autóját, látszik, hogy igen innovatív lesz a szezon. Az elvesztett duplafedelű diffúzort megpróbálják másvalamivel helyettesíteni, csak meglegyen a szükséges leszorítóerő. De mivel semmit sem adnak ingyen, nézzük meg az eddig látott úttörő megoldások lehetséges buktatóit is.

Red Bull és Force India: fúvott diffúzor, a paldólemez szélén átvezetve

 
 
Így működik: a szabályok nem engedik a padlólemezen a nyílásokat (hogy ne lehessen duplafedelű diffúzort csinálni) kivéve, ha a lemez szélétől számított öt centiméteren belül van. Ez azt jelenti, hogy a padlólemezt körben bárhol meg lehet nyitni, de nyilván a diffúzorhoz legközelebb nyitják meg. A kipufogót egy alagúton ehhez a nyílásohoz vezetik, majd ott irányítottan befújják az égésterméket.
 
Előny:
  • Nagyobb leszorítóerő
Hátrány:
  • Hosszabb kipufogó, gyengébb motor
  • Nehezen szerelhető
  • Rontja a légáramlatot a diffúzor tetejéhez

 

Renault: elöl kivezetett kipufogó

Hogyan működik?
 
Előny:
  • Nagyobb leszorítóerő a padlólemezen és a diffúzoron
  • Árnyalatnyit jobban viseli majd a kocsi a szélárnyékban autózást
Hátrány:
  • A hosszú kipufogócső miatt valószínűleg gyengébb motor
  • Jóval nagyobb hűtési igény (lásd az ábrán), nagyobb légellenállás 
  • Hővédelmet kell tenni számos helyre, és a padlólemez alja is hőálló kell legyen
  • Nagyobb súly
  • Komplikált megvalósítás, számos hibalehetőség
  • Nehezen szerelhető, hozzáférhető alkatrészek


Fotók eredetije: f1fanatic.co.uk

 

McLaren: U alakú oldalszekrény


Illusztráció eredetije: hunnyf1.com
 
 
Előny: 
  • Nagyobb leszorítóerő a beam wingen
Hátrány:
  • Nagyobb hűtőnyílást igényel a kerekek mögötti turbulens levegő miatt (lásd az ábrát. Baloldalon a tavalyi MP4-25, jobboldalon az idei MP4-26)
  • Nem ideális forma, emiatt nehezebb túlélőcella
  • A hűtőnyílások alatt kevésbé áramvonalas a kocsitest
 
 

Williams: extrém alacsony sebességváltó

 
Így működik: Az alacsony váltó és differenciálmű tiszta helyzetbe hozza a beam winget
 
Előny:
  • Nagyobb leszorítóerő a beam wingen
  • Mély súlypont
Hátrány:
  • Extraerős pilonmegoldás szükséges - lásd az ábrát. A felső lengőkarok a húzós kanyarban oldalirányban terhelik a pilont, ami középen a differenciálműtől a szárny felső részéig vezet.
  • Kifacsart helyzetbe kényszerített féltengelyek - két órán keresztül folyamatosan, igen erős terhelést kapnak a féltengelycsuklók
 

Ferrari: kompakt hátsó felfüggesztés

 
 
Előny:
  • Kis helyigény, kisebb légellenállás
Hátrány:
  • A push-rod a levegő útjában van, kevésbé kihasználható a beam wing
  • Magas súlypont
 
A fent vázolt megoldások között van, amit idén már nem tudnak lemásolni a rivális csapatok, ilyen az U-alakú oldalszekrény; van amit nagyon nehezen, ilyen az elöl kivezetett kipufogó, illetve a Williams piciri sebváltója. A padlólemez szélén átbújtatott fúvott diffúzort viszont valószínűleg aki teheti lemásolja majd. A McLaren például elismerte az autó bemutatójakor, hogy négyféle kipufogómegoldást vizsgálnak párhuzamosan, de ezek egyike sem elöl bukkan felszínre...

 

9 komment

Címkék: ferrari f1 autó forma 1 williams renault mclaren formula 1 red bull force india diffuzor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr522648174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Real Simon says 2011.02.09. 10:03:01

Nagyon jó grafikák és közérthető szövegek. Rengeteg munkád lehet benne - gratula, Patrik! ;)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.02.09. 11:34:52

@Real Simon says: Köszi. Nem tagadom, van benne meló bőven :)

legendary 2011.02.09. 11:54:40

Hianyoltam egy ilyen igenyes technikai blogot magyarul. Koszi, igy tovabb!

Morgó Muki 2011.02.09. 12:17:01

Bázz Patrik! Nem először írom, kurva jó a blogod! Köszi!

Morgó Muki 2011.02.09. 12:22:26

Még annyival kiegészíteném, hogy ha jól tudom, akkor a hosszabb kipufogócső, inkább az alacsonyabb fordulatszámú motorkhoz jó és egy F1-es motor nem ilyen.

kitfisto 2011.02.10. 15:45:18

@Morgó Muki: nem feltetlenul, viszont teny hogy a motor telejsitmenyebol jocskan lehuz majd a hosszabb kipufogocso.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.02.11. 09:25:35

@kitfisto: @Morgó Muki: mindkettőtöknek igaza van, a hosszabb kipufogócső nagyobb áramlási veszteséget jelent, azaz rontja a motor teljesítményét. Ugyanakkor az is igaz, hogy minél nagyobb egy motor fordulatszáma annál rövidebb kipufogócső az ideális hozzá. Emiatt jelentek meg a periszkóp kipufogócsövek a kétezres évek elején, mert az jóval rövidebb lehetett, mint a hagyományos, diffúzorba irányított.

Real Simon says 2011.03.08. 17:13:16

@Putz Patrik: Akkor Alesiék Ferrari V12-esének csak 10 centis kipuffja volt?? ;)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.03.08. 23:38:21

@Real Simon says: Alesi, meg a V12, mi? "oda szúrsz ahol a legjobban fáj" :))) de komolyra fordítva, akkoriban sem volt túl hosszú, de a kétezres évekre a diffúzor méretét egyre csökkentették, egyre hátrébb tolták, így túl hosszú csövekkel lehetett volna elérni.
süti beállítások módosítása