HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Mitől extrém a Ferrari hátsó felfüggesztése?

2011.01.30. 00:00 Putz Patrik

Ugyan nem pull-rodos lett az F150 hátsó felfüggesztése, de ettől még éppoly érdekes lehet. Vajon miért nem követték a trendet a Ferrarinál a mély súlypontú, aerodinamikailag kedvezőbb pull-rod felé? Mert találtak valamit, ami szerintük még jobb. Ez a jelek szerint két dolog lehet - vagy a kettő ötvözete.

1. Szuper-kompakt megoldás

Tavaly a Renault (is) használt egy nagyon kis helyet igénylő megoldást, a három rugóstag helyett egy fő elemet alkalmaztak, több funkciót pedig összevontak. Itt egy részletes leírás Scarbs F1 blogján. Mivel az autók hátulja egyre keskenyebb és keskenyebb lett és lesz az évek során, egyre fontosabbá válik a “packaging” azaz a technika minél jobb becsomagolása az egyre kisebb helyre. Nikolas Tombazis szerint bár megvizsgálták a pull-rod megoldást, mint lehetőséget, amit létrehoztak, végül jobbnak tűnt a tervezés során.
 
Van persze még valami, ami mindig a felső bekötésű push-rod mellett szól, ez pedig a szerelhetőség. Ha nem is lehet négy perc alatt szétszedni és összerakni, mint a Jiffy Jeepet, érthető, hogy a versenyautókat is úgy tervezik, hogy nagyon gyorsan lehessen az alkatrészeket cserélni, hiszen semmit sem szednek szét annyit és raknak össze újra, mint a versenyautókat.
 

2. Összekapcsolt felfüggesztés

Míg az első, a kompakt megoldás szinte bizonyos, az összekapcsolt felfüggesztés, azaz interconnected suspension már annál valószínűtlenebb. Pletykálnak róla, hogy a Williams és a Toyota hasztalan próbálta kidolgozni a pályán is használható megoldást, ellenben a Ferrari tavaly a végére járt a dolognak. Persze az ilyen pletykákkal vigyázni kell, mert tavaly az év elején azt is sokan kijelentették, hogy a Red Bullnak változtatható a hasmagassága szombatról vasárnapra, aztán kacsának bizonyult a dolog - szemben az alig hihető, ám végül igaznak bizonyult F-ducttal.
 
Ezt a megoldást akkor a legkönnyebb elképzelni, ha már láttunk stabilizátorrudat. Ez arra hivatott, hogy elöl vagy hátul a kétoldali kerekek felfüggesztését rugalmasan összekötve korlátozza a kasztni oldalirányú dőlését (és a vele járó kerékdőlést). Itt egy videó arról, hogy hogyan működik ez a raliban. Ez teljesen rendben is van, de mi van akkor, ha gyorsításnál hátradől a kocsi (leül a fara, míg az orrát a magasba emeli), illetve amikor fékezésnél “letérdel”? Ezt, amióta száműzték az aktív felfüggesztést 93-ben, nem akadályozza az elektronika/hidraulika, tisztán mechanikusan pedig nagyon nehéz megoldani. De miért is olyan fontos ez?
 
A diffúzor a kocsi faránál abből a levegőből él, ami elölről érkezik, és hatékonyságának kulcsa a hasmagasság (ez az induló keresztmetszet, amiből “tágulni kezd”). Könnyen belátható, hogy fékezésnél elöl kevesebb levegő lép be a rendszerbe, hátul meg felemelkedik a kocsi alja, összezavarva az áramlást alul és a diffúzorban. Féktávnál bizonytalanná válhat a leszorítóerő, ami nem sok jót ígér. Persze a mérnökök együtt tudnak élni ezzel, bizonyos kompromisszumok között, de az ideális az lenne, ha a stabilizátorhoz hasonlóan az első és a hátsó felfüggesztést össze lehetne kötni. Mivel egy rudat keresztülfűzni a kocsitesten, annak szinte teljes hosszában gyakorlatilag lehetetlen, kézenfekvő, hogy valamilyen hidraulikus rendszerrel kapcsolják össze a kocsi elejét és hátulját, persze szigorúan passzív rendszerről lehet szó. Ráadásul ez hátul a harmadik rugóval lehet összeköttetésben, (ami akkor dolgozik, ha mindkét oldali felfüggesztés egyszerre terhelődik, pl gyorsításnál). de a harmadik rugót pedig önmagában is épp elég nehéz elhelyezni a váltó alatt, ha pull-rodosra tervezik a futóművet, nemhogy egy ilyen kiegészítéssel.
 
 
Akármi is legyen az igazság az F150 hátulja körül, hamarosan fény derülhet a titokra. Meg arra is, hogy a többiek milyen újdonsággal készülnek az évadra.
 
Akit a Ferrari F150 további részleteiben érdekel, Scarbsnál talál egy részletes leírást angolul.
 
(fotók: Ferrari)

Szólj hozzá!

Címkék: ferrari f1 autó forma 1 formula 1 push rod pull rod

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr962624253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása