HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

A diffúzor - egyszerűen

2010.07.07. 11:16 Putz Patrik

Az F1 autók hátulján van egy furcsa elem, amin sokat dolgoznak a csapatok, sokat beszélnek a kívülállók, ám a megértése korántsem olyan egyszerű. Elsőre legalábbis nem. Mégpedig azért nem, mert az áramlástan néhány ponton ellentmond a józan paraszti észnek.

Gyors-gyors-lassú

Ha egy csőben gyorsan száguld a levegő, ott lecsökken a nyomása, míg, ha lassan megy, vagy áll, akkor akkor nagyobb a nyomása. Ha azon a részen, ahol gyorsan megy a levegő, a cső falán nyitunk egy kis nyílást, azon nem kifelé fog fújni a levegő, hanem befelé áramlik (most ne törődjünk a veszteségekkel, képzeljük, hogy a csövet az elején fújja valami kompresszor, a végén meg pont ugyanannyira szívja egy porszívó, a környezeti nyomás pedig a megszokott).

Az F1-es autót úgy alkotják meg, hogy a kocsi sima haslemeze alatt gyorsabban áramoljon a levegő a hátulja felé, mint amúgy tenné. És főleg gyorsabban, mint a kocsi felett - így felül nagyobb lesz a nyomás, mint alul, és leszorítóerő keletkezik. Persze a lapos has még nem elég, ehhez kell még valami.

A diffúzor

A lapos has végénél egy ponton a kocsi alja elkezd felfelé kanyarodni. Ebben az áramlás szép fokozatosan visszalassul a környező sebességre. Képzeljük el egy gyors folyású folyó kiszélesedő deltáját, ahogy beleömlik egy állóvízbe. Ahogy szélesedik a delta, úgy lassul le a víz sebessége, hiszen egyre nagyobb teret kell kitöltenie. Ugyanígy lassul le a gyors a levegő a diffúzor alatt. Ahogy az autó halad előre, a diffúzor mögötti teret megpróbálja kitölteni a levegő. Ideális esetben a mozgó autó mögött újra megállna a levegő (ez persze nem pont így történik, de szeretne), azaz, ha 200-al megy a kocsi, ezen a ponton a kocsitest és a diffúzor végén hátrahagyott levegő különbsége 200 km/óra. És ha visszaemlékszünk, ez már a “visszalassult” levegő. Ahogy egyre előrébb (értsd: hátulról előrefelé haladva) vizsgálódunk a diffúzor alatt egyre gyorsabb levegőt találunk, hiszen ugyanaz a levegőmennyiség, amit a kocsi hátrahagyni kíván, egyre szűkebb keresztmetszen kell keresztüljusson. Gyakorlatilag a diffúzor, ez a táguló delta-tölcsér kiszippantja a levegőt a kocsi alól - mint egy gumiszalagot, kirángatja a kocsi alól. A szívóhatás maximuma éppen azon a ponton van, ahol a diffúzor elkezdődik - manapság a hátsó tengely környékén.

Mivel egy kép többet mond ezer szónál, ajánlom nézegetni a témában a Racecar Engineering cikkét, sok-sok illusztrációval.

Ez a poszt az index.hu/blog.hu Arany László bloggerbajnokságán első díjat nyert.

Szólj hozzá!

Címkék: f1 autó forma 1 aerodinamika formula 1 aranylaci diffuzor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr932135400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása