HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

7 kulcsmomentum a 2010-es szezon első feléből

2010.07.24. 21:25 Putz Patrik

A patkó leesett, az ország elveszett – mondja a mese –, legközelebb jól verd be a szeget. Hogy egy apróságon mi minden múlhat, többször is mutatta nekünk már ez a szezon. Íme hét olyan momentum, ami alapvetően befolyásolta több versenyző végeredményét, és így magát a világbajnokságot. 

1. Button kicsúszása Ausztráliában

Jenson az intermediet gumikon lassabb volt az előtte haladóknál, egyre jobban lemaradt csapattársától, így nem sokat kockáztatott, amikor gyakorlatilag elsőként cserélt slickekre. Az első körét feszülten figyelte az összes csapatvezető, ha jók a részidejei, a többiek sem várnak tovább, bejönnek a száraz gumikért. Button pár kanyar után kicsúszott – ez arra utalt, hogy a pálya még alkalmatlan a slickekre. De nem volt az. Button a kör hátralevő részében remek részidőket ment, ám ekkor a kicsúszása miatt bizonytalankodó stratégák még kivártak. Még egy kör telt el, mire az ellenfelek lépni mertek: mindenki bejött a slickekért. Addigra Button tetemes előnyre tett szert. Csak Kubica és Vettel tudott előtte visszajönni a pályára, de előbbit megelőzte a már üzemmeleg gumijain, utóbbi később kiesett. Íme a logikai bukfenc lassított felvételen: Button nemhogy kicsúszása ellenére nyert Melbourne-ben, hanem pontosan ez kellett a győzelméhez. Ha nem csúszik ki, nem kerülhetett volna nyerő helyzetbe. 
 

2. A kvalifikáció alatt leszakadó eső Malajziában

Kapitális hibának tűnt az élcsapatok bénázása a maláj Q1 alatt. Az elején, amikor még csak vizes volt a pálya, nem jött ki a Ferrari, a McLaren és a Mercedes. Amikor leszakadt az ég próbálták menteni a menthetőt, de többnyire későn – egyedül Button tudott volna bejutni a Q2-be, de ő meg kicsúszott. Két oka volt a totojázásnak: a csapatok későbbre számolták az özönvizet, és úgy gondolták a Q1 végén még simán tudnak egy gyors kört futni. A másik ok, hogy nem egyszerűen be akartak jutni a Q2-be (ahhoz elég lett volna pár biztonsági kört autózni), hanem kivártak, mert a lehető legjobb időeredményre törekedtek. Ugyanis az a pletyka járta a boxutcában, hogy ha leszakad az ég, akkor a Q2 és a Q3 elmarad és a Q1 alapján hirdetnek rajtrácsot. Nem jött be. 
 

3. Az elmaradt felhőszakadás a Kínai Nagydíj elején

A verseny elején majd’ a teljes mezőny berobogott vizes gumikért amikor elkezdett esni, és csak páran kockáztatták meg, hogy ez nem is lesz olyan komoly zuhé. Ők döntöttek jól.
 

4. A tempó Törökországban

A Red Bull és a McLaren harca, ha rövid ideig tartott volna, minden simán alakul. Azonban kialakult egy állóháború, ahol Webber erőn felül menekült, a McLarenek pedig szintén felcsavarva csak nem akartak lemaradni. Mindez olyan magas fogyasztást eredményezett, ami a csapatokat is meglepte. Előbb Webber stratégiája fogyott ki a szuflából (nem tarthatta tovább azt a tempót, akkor sem, ha a McLarenek gyorsabbak), ami a Vettellel történő ütközéséhez vezetett, majd a McLareneknek is vissza kellett venni. Viszont ez náluk sem ment teljes szinkronban és mosolygó egyetértéssel, amint azt láthattuk később. 
 

5. Eső vasárnap reggel – Kanada

Nem is a verseny alatt történt, és nem is az időmérőn, mondhatnánk. Ám az eső, ami vasárnap délelőtt a maradék gumit is lemosta az amúgy is minimális tapadást biztosító kanadai pályáról, felborította a műsort. A Red Bull keményebb gumijai sem tartottak sokkal tovább, mint az ellenfelek lágyabb abroncsai. Így Vettel és Webber hiába áldozta fel a kvalifikációs helyezést, hogy a keményebb gumikon hosszabb első etapot mehessenek, az eső elmosta előnyüket.
 

6. Webber repülése, Valencia

A beszámolók szerint Webber még le sem ért, Charlie Whiting már elkezdett intézkedni a Safety Car beküldését illetően. De a körülmények azon összjátéka, hogy az FIA a baleset súlyossága miatt azonnal küldte a biztonsági autót, hogy az felvezethesse és az orvosi kocsi útját (így a Safety Car nem várta be az élen haladót), ugyanezen okból megtiltotta annak megelőzését, továbbá, hogy a mezőnyt kettévágva ért be a SC, azt eredményezte, hogy Hamilton, Alonso és Massa beragadt mögéje. Hamilton ennek ellenére megelőzte, Massa mögött Kubica pedig már a boxba hajthatott egyenest. A két Ferrari súlyos pozíciókat vesztett – és csak ők. A mezőny maradék része egymáshoz képest nem sokat változott. 
 

7. Kubica Renault-jának féltengelye, Silverstone

Alonso és Kubica hatalmasat csatázott, majd egy vitatható manőverrel Alonso megelőzte a lengyelt. Charlie Whiting jelezte a Ferrarinak, hogy vissza kellene adni a helyezést, ám a Ferrari előbb hezitált, majd mire vállalták volna a retorziót, Kubica autójának baloldali féltengelye felmondta a szolgálatot. Mikor Kubica kiesett, nemcsak a saját pontjai vesztek el, de Alonsó versenyét is lenullázta (hiszen innnetől már lehetetlen volt visszaadnia a pozíciót, ergo a büntetés elkerülhetetlenné vált).
 
A fenti esetekben csak azokra a dolgokra koncentráltam, amik legalább két, a vb-pontverseny első feléhez tartozó versenyző eredményét befolyásolták. Kimaradtak tehát azok az esetek, ahol például egy műszaki hiba miatt a toronymagas esélyes elbukta a vezető helyet (teszemazt Vettel Ausztráliában) vagy egy másik saját hibája okán vesztett tucatnyi pontot (lásd Alonso Monacóban) és az ellenfelek ebből szimplán profitáltak, előre lépve egy-egy helyet.

 

Szólj hozzá!

Címkék: f1 autó forma 1 formula 1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr92173655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása