HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

A Ferrari durván kémleli a riválisok taktikáját

2011.05.26. 10:40 Putz Patrik

Mindenkiben felmerült a kérdés a spanyol futam alatt, hogy a két keményszettes etap alatt - amely összesen 37 kört kellett lefedjen -, a Ferrari miért hozta ki Alonsót mindössze tíz kör után gumicserére. Megvan a válasz, de semmi köze sincs a gumikopáshoz. Nézzük csak: 

Elő a távcsöveket!

Alonso remek rajttal az élre vágott, de a kerékcseréknél Vettel és Hamilton meglógott előle. Viszont Webbert akármikor akarta kihozni a Red Bull (szám szerint a 10., a 19. és a 29. körben), a Ferrari valahogy éppen akkor hozta ki cserére Alonsót is. Az első nyilván lehet véletlen, a második is talán, de a harmadik cserénél a Red Bullnál gyanakodni kezdtek, hogy a Ferrari valamiként kilesi, hogy mikorra hívják ki Webbert. Ezért csináltak egy “kamu beszólítást” a 39. körre időzítve, amikor a teljes procedúrát végigjátszották a rádión (is), de végül mégsem hívták be Webbert, viszont a Ferrari már addigra megette a trükköt és kihívta Alonsót cserére - vesztére. Webber végül csak a 47. körben cserélt, amivel Alonsót könnyen átugrotta, de addigra már nemcsak Hamilton, de Button is messze előtte volt.

Ezek után Helmut Marko azt nyilatkozta, hogy a Ferrari feltörte és lehallgatja a rádióforgalmukat, ami lehet, hogy igaz, de az is lehet, hogy nem, és valami más jelenséget figyeltek meg, ami minden kerékcserét megbízhatóan előre jelez. Utóbbi pedig legális...

12 komment

Címkék: ferrari f1 autó forma 1 webber alonso formula 1 red bull

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr432933733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RRSS2 2011.05.26. 11:11:04

Baromi nagy csel egy Ferrarist beültetnek a Redbull boxával szembe, és távcsővel figyeli a készülődést a boxba... Nagy kaland

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.26. 11:40:50

@RRSS2: ez már régen nem ilyen egyszerű. Elvileg, ha csak a készülődést figyelnék a Ferrarinál dolgozók, akkor a) lemaradnának az eseményről (a szerelők marha gyorsan előpattannak ám!) b) sokkal könnyebb lenne összezavarni, mert úgy kellene csak tenni az ellenfeleknél, mintha várnának valakit, aztán jéé, hát mégsem jött ki. De Webber kerékcseréit 100%-ban lefedték, és csak az övét, pedig csak a készülődés alapján nem lehet különbséget tenni Vettel és Webber közelgő kerékcseréje között.

Bgs 2011.05.26. 12:49:09

A rádió adásokat évek óta nem kódolják, mert betiltották. A TV-ben sem tudnák bejátszani a csapatrádió felvételeket.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.26. 13:22:34

@Bgs: A nincs kódolva az azt jelenti, hogy az FIA hozzáfér nagyrészt a rádióforgalomhoz, illetve tavaly Hockenheim óta a teljes forgalomhoz. Ezt aztán ki is adhatják közvetítésbe. DE a csapatok egymás forgalmához elvileg nem férhetnek hozzá.

Pont ezen a versenyen volt erre jó példa, hogy Vettelnek szólt a csapat, hogy ne használja a KERS-et, ezt - a tévéből megtudva! - szólt a McLaren Hamiltonnak, hogy Vettel nem használ KERS-et.

Vagy tavaly Monzában:
McLaren: Jenson we need you to push now, push now, everything you've got.
[ez aztán kiment adásba]
Ferrari (Alonsónak):Button was told to push like hell...
[aztán ez is kiment adásba]

Bgs 2011.05.27. 09:39:38

@Putz Patrik: Szép is lenne, ha a versenybírók azzal lennének elfoglalva, hogy átlag húsz versenyző beszélgetéseit hallgassa és szortírozza, hogy mit ad ki :D

Jópár éve kódolatlan az adás, csak egy ideig lehetett rövid kódolt üzeneteket is küldeni. Tavaly óta már az sincs. A verseny közvetítőjének teljes hozzáférése van pl. minden beszélgetéshez...

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.27. 09:53:38

@Bgs: félreértesz. Az FIA a szabályzótestület, ők határoztak úgy, hogy a csapatok a saját rádióforgalmukat nem kódolhatják úgy, hogy ők nem férnek hozzá (azaz amúgy kódolhatják, csak éppen biztosítani kell az FIA felé, hogy ők így is hozzáférjenek). Tavaly nyárig úgy volt, hogy az FIA ehhez hozzáfér és kiadja a közvetítőnek, akik döntenek, hogy abból mit adnak adásba, kivéve, ha a csapat nyomott egy gombot, amivel cenzúrázták az adott beszélgetést - ekkor a közvetítésbe nem lehetett kiadni. De az FIA a saját vizsgálataihoz és döntéseihez ekkor is felhasználta ha kellett. Azóta már nincs cenzúrázási lehetősége a csapatnak.

Mindazonáltal az, hogy a közvetítő hozzáfér a beszélgetéshez nem jelenti azt, hogy a csapatok is hallják egymásét. Elvileg azt nem hallhatják.

rognork 2011.05.27. 10:35:59

És akkor most lesz bünti is ebből? vagy a cumi lesz nekik a legnagyobb bünti?

Bgs 2011.05.27. 18:33:25

@Putz Patrik: Volt idő, amikor digitális sugárzásban előbenb adtál a csapatrádiókat is.

Ezenkívül. ha utánajársz, találsz olyan "klubot", akik kijárnak a versenyekre és a csapatrádiókat hallgatják saját készülékekkel.

Nem volt itt semmi szabálytalan vagy suttyomban...

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.28. 08:56:05

@Bgs: szabálytalannak az RBR sem nevezte utólag.

A csapatrádiót én nem így tudom, de utánanézek annak amit írsz.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.28. 16:23:18

@rognork: A cumi lett a bünti, hogy Alonso így egy kör hátránnyal ért célba az ötödik helyen.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.28. 16:34:41

@Bgs: Utánanéztem, amennyire az időm engedte. Egy ausztrál rádióamatőr, aki jár a versenyekre ezt írja a McLaren kódolásáról, évi bontásban:
1995 - Not encrypted
1996 - Not encrypted
1997 - A simple voice inversion system
1998 - A simple voice inversion system
1999 - ?
2000 - A simple voice inversion system
2001 - New radios, but no encryption.
2002 - No encryption.
2003 - No encryption.
2004 - No encryption.
2005 - Digital encryption
2006 - Digital encryption.... and have been ever since.

Egy másik forrás meg ezt írja:
Most of the teams use TETRA encryption so there's no way anyone with a radio scanner can decode what they are saying, however as you say, all teams have to provide a decrypted feed to FOM who are then able to broadcast as much or as little as they want. This way teams indirectly hear snippets of radio conversation from each other, albeit with a delay, hence the use of codewords now.

Vannak a csapatoknál olyan emberek, akik a FOM broadcastot figyelik, de ott sok egyéb mellett a káromkodások elkerülése miatt is késleltetve adják le a beszélgetéseket - így a Kangaroo TV/FanVision is késlelteve adja. Tehát egy box!box!box! csak késve juthatna egy rivális csapat fülébe ezen az úton.

Ha nem haragszol, itt most ezt lezárom, ennél több időt nem fogok erre szánni. Persze, ha valami bizonyítékot szeretnél bemutatni, hogy a pit-car kommunikáció nincs kódolva, akkor nyugodtan tedd meg.
süti beállítások módosítása