Az nem előzés, hanem alázás, mondják a külső íven előzésről. Van benne valami, mert a bátorságon kívül jó adag pimaszság is kell hozzá. Ritka manőver, mert ritkán alakul ki ilyen előzésre lehetőséget adó szituáció, és a tapadásnak a támadó által igénybevett külső íven hasonlóan jónak kell lennie, mint a belsőn – vagy hasonlóan rossznak. A megelőzöttnek olykor szinte szó szerint be kell hódolnia, lelassítania, hogy elkerülje az ütközést. Ezen lassítás miatt úgy tűnhet, mintha az egész előzés valami könnyed mutatvány lenne, holott cseppet sem az. Íme tíz klasszikus a témában, amit mindig öröm újra megnézni.
1. Piquet-Senna, Hungaroring, 1986
Nem csupán a 25. Magyar Nagydíj kapcsán kerülhet elő Piquet klasszikus driftje, önmagában is a legszebb előzések egyike. (Voltaképpen hálásak lehetünk, hogy az első hungaroringi futamot ilyen manőverrel tette emlékezetessé, mert enélkül sokkal nehezebb lett volna ilyen szinten elfogadtatni külföldön ezt a mikiegér-pályát.) Az előzésre nem vesztegetnék sok szót, a videó magért beszél.
2. Alesi-Senna, Phoenix, 1990
Nem klasszikus előzés, hanem visszaelőzés, de annak remek. Alesi első teljes évében letette a névjegyét, az évad első versenyén az élre állt a Tyrelljével a harmincnegyedik körig, majd az őt utolérő és megelőző Sennát pimasz módon a külső íven visszaelőzte. Persze Senna gyorsan tanult, másodszor már tökéletesen elzárta az utat Alesi előtt. A videón mindez vérpezsdítő japán kommentárral élvezhető.
3. Mansell-Berger, Mexikó, 1990
Abban az időben nem volt kötelező kerékcsere, így Mexikóban a legtöbben megpróbálták egy gumiszettel végigcsinálni a teljes versenyt. A futam vége felé Senna defektet kapott (intő jel a többieknek), Prost és Mansell, akik akkoriban a Ferrarinál voltak csapattársak, az első és második helyen haladtak, a megfelelő óvatossággal. A mclarenes Berger gumit cserélt és magabiztosan érte utol Mansellt. Meg is előzte, de ekkor Nigel a lerongyolódott gumikból megpróbálta még kihozni, amit lehetett, és Berger után vetette magát. Végül egy teljesen elborult pillanatában a Peraltada féktávján körbeautózta az osztrákot és másodikként ért célba. A Peraltada enyhén döntött kanyar, így a külső íve is autózható, de Mansell valószínűleg ezt akkor sem gondolta végig teljesen. A videón 4:10-től az előzés, mindamellett a végignézés is erősen javasolt.
4. Villeneuve-Schumacher, Estoril, 1996
Villeneuve első éve az F1-ben, és micsoda szerencse, a legjobb autóba került. Persze a szerencsén kívül jól jött, hogy tudott vezetni és volt vér a pucájában (nem is igen nyernek Indy 500-at, akiknek remeg a lábuk a necces szituációkban). Estorilban a csapatának arról beszélt, hogy az utolsó kanyarban a külső íven szerinte lehet előzni. A versenyen megmutatta, hogy hogyan is gondolta mindezt, Schumacher volt a kísérleti alany. A kivitelezésbe becsúszott egy hiba, egy lekörözött a célegyenesben. Látható volt, hogy Michael nem fog neki helyet hagyni, de Villeneuve nem vette el a gázt, és éppen elfért.
5. Montoya-Schumacher, Nürburgring, 2003
Az előzés, amely Schumacher híres-neves visszatolását (és így végül a vb-címhez szükséges pontok megszerzését) megelőzte. A gumiháború teljes erőből zakatolt, hol a Michelin, hol a Bridgestone volt a jobb, de eltérő működésük megszínesítette a futamokat. Montoya, aki az F1-be érkezésétől kezdve különösen vehemensen vetette magát az olyan párviadalokba, ahol az ellenfél az akkori etalon, Schumacher volt, éppen jobb tapadással gazdálkodott. A kigyorsítás Juan Pablo erőssége volt, és most is ott termett Michael mögött, aki lezárta a belső ívet. Nem tudta viszont a ferraris, hogy Montoya korábban már kifigyelte, hogy Barrichello (Schumacher csapattársa) a többiekkel ellentétben a következő kanyart mindig külső íven veszi – tehát az az ív is tiszta kell legyen. Azt is tudta, hogy Schumacher a belső íven szokta venni a kanyart, megpróbálta hát az előzést a külső íven, és nem hogy nem sodródott le, de Michael volt az, aki lecsúszott az ívről, és beleakadt Montoyába, majd kiperdült. Később Ross Brawn Montoya manőverét szégyenletesnek nevezte, de nézzük el neki, hiszen az elfogultság néha kedvezőtlenül befolyásolja az ítélőképességet. Bónusz: a videón Schumacher visszatolása is szerepel, a híres rövidgatyás traktorossal.
6. Montoya-Schumacher, Spa, 2004
Említettem a gumiháborút, nos 2004-ben a Bridgestone és a Ferrari összességében utolérhetetlen volt. Az ellenfeleknek az olyan lehetőségeket kellett kihasználniuk, mint amilyen Spában adódott, amikor egy-két kör kellett, mire Schumacher abroncsai a csere után bemelegedtek. Montoya erre a lehetőségre csapott le, amikor a frissen átszabott Buszmegállóban (amit azóta újra átépítettek) külső íven körbeautózta Schumachert. A német láthatóan igyekezett a belső íven maradni, arra számítva, hogy Montoya egy korai ráfordulást követően ívet váltva már a kigyorsításra fog gyúrni. Ehelyett a kolumbiai későn fordult, de akkor igen gyorsan. Megjegyzendő, hogy Montoya azon a versenyen mégegyszer megpróbálta ugyanezt a manővert Trullival, annak csatt lett a vége.
7. Alonso-Schumacher, Japán, 2005
Alonso első világbajnoki éve, szenvedélyes volt és könyörtelen. Ha jól rémlik, azokban az években a 130R-t gázelvétel nélkül lehetett teljesíteni, csak az ívet kellett pontosan megválasztani. De a pontosan itt úgy értendő, hogy hajszálpontosan. Fernando tudta, hogy csak külső ívről lehet teljes sebességgel bevenni a kanyart, így megragadta az esélyt, mikor Schumacher bevonult a belső ívet védeni. A német még így is bezavarhatott volna, de szerencsére nem tette, mert őrült nagy baleset lett volna belőle.
8. Raikkönen-Fisichella, Japán, 2005
Ugyazon a versenyen, mint a fent említett Alonso-előzés történt, Raikkönen is bemutatott egy külső íves manővert, méghozzá az utolsó kör első kanyarjában, Fisichella rovására. Giancarlo joggal tartott a finntől, de kissé feleslegesen zárogatta az ívet a sikánba érve, mert így a kigyorsítást kellett elrontania. A célegyenesben lezárta a belső ívet, Raikkönen kiment kívülre és onnan fejezte be az előzést. A videón 2:14-től látható mindez.
9. Alonso-Schumacher, Hungaroring, 2006
Újra csak gumiháború, ám ezúttal nem a száraz abroncsoké volt a főszerep. Schumacher lassabb volt a Bridgestone-jain, mint Alonso a Michelineken, ám gyönyörűen védekezett. Alonso egyre inkább elkezdte kóstolgatni a külső íveket, majd mikor bizonyossá vált számára, hogy a nem legumizott ívek tapadása jobb, azokat kezdte használni. Végül a Mansell-kanyart követő hosszú jobbosban körbeautózta Schumachert. A videón érdemes nézni Alonso akkoriban jellemző kanyarodási technikáját, szinte rárántja a kormányt a forduló kezdeteként, így kiprovokálva az alulkormányzottságot. Ez a technika tökéletesen illeszkedett az akkori Renault-hoz, később Alonsonak más csapatoknál már nem kellett ilyen drasztikusan vezetnie.
10. Button-Hamilton, Istanbul Park, 2010
Végül egy idei klasszikus, a Webber-Vettel csattanóról elhíresült török verseny, ahol a McLaren pilótái is összeakasztották a bajszukat. Fontos tudni, hogy Hamilton nem számított a támadásra, abban a hitben vett vissza a tempóból, hogy Jenson nem fogja őt megelőzni. Ám mire a sikánhoz ért, már tudta, hogy a versenymérnöke tévedett, és felvette a védekezéshez szükséges pozíciót. Button viszont valahogy tökéletesen eltalálta a tapadást a külső íven. Későn fékezett – ezt a tiszta oldalon persze nem olyan nehéz –, aztán kívül maradva megkerülte Hamiltont – ezt viszont már a koszos részen tette. Ha nem rontja el a kigyorsítást a célegyenesben, talán más lett volna a végeredmény, de a baráti hangulatnak a McLarenen belül egészen biztosan búcsút inthettek volna.
Utolsó kommentek