Az F-Duct mellett a fúvott diffúzorról jóval kevesebbet lehetett hallani, pedig a Red Bull erőfölényében nagy szerepet játszik. Azonban kevésbé feltűnő, mivel meglehetősen eldugott helyen van, így az átlagember legfeljebb azt vehette észre, hogy a Red Bull kipufogója lejjebb végződik, mint a többieké.
A diffúzor felpörgetve
Adrian Newey azt a megoldást hozta vissza, hogy a kipufogóból kiáramló gázokat a diffúzor hatékonyságának javítására használják fel. Ehhez szakítani kellett a manapság egyeduralkodó felső kivezetésű „periszkóp” kipufogóval és lefelé kanyarintani a cső végét. Korábban általános volt ez a megoldás, mert a nagyenergiájú gáz jól irányítva segíti azt az átmenetet, ahol az autó alatt a nagysebességgel áramló levegő elkezd visszalassulni a környező levegő sebességére, nagyobb hatékonyságra ösztökélve a diffúzort. Ám az évek során a szabályok egyre hátrébb és hátrébb kényszerítették a diffúzort, a motorért felelős mérnökök pedig egyre rövidebb kipufogót követeltek, megjelent a fent kivezetett rövid kipufogó (elsőként a Ferrarinál) a kipufogóval megfúvott diffúzor szép lassan kiveszett. Éppen Adrian Newey volt, aki utoljára adta fel a McLaren Mercedesnél ezt a megoldást.
Periszkóp-kipufogós Ferrari a fúvott diffúzoros McLaren ellen. Most ne az előzésre figyeljünk, hanem arra, ahogy az Eau Rouge-ban mennyivel gyorsabban megy át a McLaren
Vissza a jövőbe
A duplafenekű diffúzor, amely tavaly legálisnak bizonyult, egy kiskaput is nyitott Newey számára, aminek segítségével idén újra bevethette a kipufogót a leszorítóerőért vívott harcban. Mivel engedélyezett (2011-ig), hogy mindenféle nyílásokat nyissanak a diffúzorokon (persze a megfelelő szabályok betartásával), ha elég mélyen vezeti ki a kipufogót, kellő ügyességgel pont bele tudja irányítani az égésterméket a diffúzor megfelelő nyílásába – és még rövid is maradhat a kipufogó.
Ám a megoldásnak ára volt: jóval magasabban kellett vezetni a hátsó alsó lengőkarokat és a pull-rodos felfüggesztés is kissé útban volt, az eddig jó mélyen fekvő rugóstagot is magasabbra kellett tervezni. Végül mindennek ott a környéken megfelelő hővédelmet kellett biztosítani.
A Red Bull az év elején titokban akarta tartani a megoldást amíg csak lehetett, így hagyományos, felül kivezetett kipufogóval teszteltek, és csak a végső tesztre hozták el a lejjebb végződő kiömlőt. Akkor pedig egy kipufogót imitáló matricát tettek az eredeti helyére, hátha nem veszik észre a turpisságot (persze észrevették).
Érdekes, hogy bár helyet hagytak a megoldásnak a Red Bullnál a magasabb felfüggesztéssel, a többiek mégsem fogtak gyanút az utolsó tesztig, egyszerűen azt hitték, hogy exrém nagy duplafenekű diffúzor lapul a váltó alatt…
Előnyök és hátrányok
Az előny meglehetősen egyértelmű: nagyobb leszorítóerő a húzos, folyamatos kanyarokban, a kigyorsítások alatt, illetve a padlógázas törésekben. Két jellegzetes példa a fenti Eau Rouge és a törökországi nyolcas kanyar. Mindkettő padlógázas lehet fúvott diffúzorral, míg a normál vagy "sima" duplafenekű diffúzorral rendelkező autóban el kell venni a gázt.
A McLaren a Red Bull ellen Törökországban. Hamilton elemeli a gázt és visszavált a nyolcas kanyarban, miközben Webber ugyanott simán elhúz tőle.
A fúvott diffúzor hátránya, hogy a leszorítóerő változhat a fordulatszám és a gázpedál állásának függvényében, így kiszámíthatatlanabb lehet az autó viselkedése.
A klónok támadása
Bár egyszerűnek tűnik lemásolni a fúvott diffúzort, cseppet sem az. Ha ideális megoldásra törekszünk, szabaddá kell tenni a kipufogógáz útját a diffúzoron vágott nyílásig. Ehhez magasabban kell vezetni az alsó lengőkarokat, a váltót és a hátsó kerékagyat is módosítani kell, továbbá az összes arrafelé található elemnek hővédelmet kell biztosítani. Természetesen a diffúzort és a kipufogót is át kell tervezni, utóbbi az amúgy is zsúfolt oldaldobozok változtatását is maga után vonja. Valenciában a Ferrari, a Renault és a Mercedes már alkalmazta a megoldás néhány elemét, Silverstone-ra várható, hogy a McLaren és Williams is beveti a sajátját. Érdemes megjegyezni, hogy akik eddig másolták a Red Bullt, a teljes potenciált nem használták ki, mert csupán a diffúzor feletti légáramlást gyorsították a mélyebb kipufogóval (azaz nem vezetik be a diffúzor belsejébe az áramlás egy részét), de valószínűleg az évad folyamán láthatunk majd teljesértékű másolatokat is.
Akit bővebben érdekel a téma, teljes leírást találhat a fúvott diffúzorokról angol nyelven Scarbs F1 blogján.
Utolsó kommentek