HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Top 5 of 2011 - az idei év legjobbjai

2011.12.12. 06:10 Putz Patrik

Évzáró poszt gyanánt gondoltam végigvehetnénk, kik vagy mik is voltak az idei F1 szezon legnagyobb sztárjai. A lista természetesen a saját véleményemet tükrözi, de egy kis vitára kapható vagyok, ha szerintetek valaki/valami kimaradt.

Lássuk tehát a legjobbakat. 

5. A DRS

Aggódtam amiatt, ahogy bevezetése előtt már elkezdett variálni az FIA. Olyan komplikált elmagyarázni a működését egy nézőnek, hogy inkább használati utasítást írtam hozzá. Néha nem működött elég hatékonyan, máskor meg túl könnyűvé tette az előzést. 

Mindazonáltal a DRS remek húzásnak bizonyult. Éspedig nem csupán az előzéseknél: egy újabb taktikai elemmé vált, amit mesteri szinten kell alkalmazni a győzelemhez. 

4. Adrian Newey / Red Bull Racing

A tavalyi autóra épült RB7 szinte tökéletes lett, legalábbis Vettel kezei alatt sokszor megközelíthetetlennek bizonyult. A csapat a stratégia terén a legtöbbször a többiek fölé tudott nőni, emellett könnyfakasztóan gyors kerékcseréket produkáltak, ami szintén hozzájárult a sikerhez. Nem mehetünk el viszont a gyengeségek mellett: az év elején a KERS sokszor lesántult, Webber kocsijában rendszerint már az időmérőn sem lehetett használni. Csak a véletlenen múlott voltaképpen, hogy Vettelt ezek a balszerencsék elkerülték, ugyanis akkor jóval kisebb előnyre tudott volna szert tenni a pontversenyben. Amellett, hogy Newey a KERS megoldásánál túl extrém megoldásokat választott, ami csak az évad második felére forrta ki magát, az, hogy a csapat Webbernél nem tudott megoldást találni a Pirellik optimális használatára, mutatja, hogy ez az autó és mérnöki csapat sem volt sebezhetetlen.

3. Jenson Button

Sokaknál ő lett az év versenyzője, hiszen a Vodafone Lewis McLaren Hamilton Mercedes csapatnál felül tudott kerekedni csapattársán, olyan versenyeket produkálva, ami sokakat meglepett. Nem csoda, ha a McLaren hosszútávú szerződéssel kötötte magához. Persze fejlődési lehetősége még így is van, az időmérőkön például lehet még mit csiszolni, de ha a versenyen a kerékcserét követő kivezető köröket nézzük, abban talán a legjobb a mezőnyben.

2. Sebastien Vettel

Igazi klasszissá érett a tavalyi “éppen csak világbajnok”. Tökéletes időmérők, elképesztő kezdő tempó, higgadt versenyzés, hibátlan körök a kockás zászlóig. Amikor kellett, bámulatos előzéseket is produkált: a spanyol futamon a stratégia végrehajtásához az kellett, hogy az első kerékcsere után megelőzzön mindenkit, akit lehet, egy kör alatt letudta Buttont, Massát és Rosberget is. A monzai “300 felett félig a füvön” előzésére is sokáig emlékezni fogunk.

Egyetlen hibát tudnék csak említeni, néha nem hallgat a csapatra, lásd a leggyorsabb kör erőltetése a versenyek végén, amire többször is volt példa. Mentségére legyen mondva, még csak 24 éves, van még ideje komolyodni.

1. Pirelli 

Szerintem az idei év legjobbja az olasz gumigyártó: olyan versenyzést tett lehetővé, amilyet rég nem láttunk. A DRS és a KERS számos előzést segített elő olyan szituációkban, ahol az elmúlt években esély sem lett volna ilyen manőverekre, de meggyőződésem, hogy a helycserék nagyobb részéért a gumik és kopásuk eltérő volta a felelős.

És hogy mi ebben a nagy szám? Az, hogy a Pirelli szándékosan tervezett és gyártott tökéletlen, gyorsan kopó abroncsokat. Ezzel olyan kockázatot vállalt, amiről legtöbbünknek fogalma sincs. Képzeljünk el egy olyan igazgatósági megbeszélést, ahol éppen arról próbálják meggyőzni a döntéshozókat, hogy gyártsunk olyan gumikat, amik gyorsan kopnak, egy olyan versenyszériának, amit százmilliók néznek, és ahova azért jelentkeztünk gumiszállítónak, hogy meggyőzzük a közönséget, hogy a mi abroncsunk mennyire, de mennyire fejlett. Végeredményben azért jöttek, hogy aztán az eladásokban később mindez tükröződjön.

A Bridgestone az óvatos utat választotta annak idején, és tartós gumikat készített, sugallva a nézőknek, hogy aki a saját kocsijára is Bridgestone-t vesz, azt nem éri meglepetés.

Az olaszok ennek az ellenkezőjét csinálták, vállalván, hogy ha rosszul jön ki a lépés, akkor mindenki arról fog beszélni, hogy milyen f*s a Pirelli. Mindezt azért, mert szerették volna izgalmassá tenni a versenyeket. Az évad elején nem sok esélyt adtam nekik arra, hogy ez a terv működni fog, de nekik lett igazuk, szerencsénkre. A legszebb az egészben, hogy nem ülnek a babérjaikon: jövőre még lágyabb gumikat visznek a versenyekre.

A szokásos évvégi elhavazódás miatt ez az idei utolsó poszt, megragadnám hát az alkalmat, hogy Boldog Ünnepeket kívánjak minden olvasómnak.

3 komment

Címkék: f1 autó forma 1 button formula 1 vettel red bull előzés newey drs

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr53455933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miczol 2012.02.12. 16:39:07

Érdeklődnék, hogy mikorra várható a következő poszt? Majdnem világra jött már az összes kacsacsőrű és már az első tesztnek is vége van és kiéhezve várom már a színvonalas cikkeidet.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2012.02.13. 15:20:45

Köszönöm az érdeklődést :) elvileg holnap lesz egy összefoglaló.
süti beállítások módosítása