Évzáró poszt gyanánt gondoltam végigvehetnénk, kik vagy mik is voltak az idei F1 szezon legnagyobb sztárjai. A lista természetesen a saját véleményemet tükrözi, de egy kis vitára kapható vagyok, ha szerintetek valaki/valami kimaradt.
Lássuk tehát a legjobbakat.
5. A DRS
Aggódtam amiatt, ahogy bevezetése előtt már elkezdett variálni az FIA. Olyan komplikált elmagyarázni a működését egy nézőnek, hogy inkább használati utasítást írtam hozzá. Néha nem működött elég hatékonyan, máskor meg túl könnyűvé tette az előzést.
Mindazonáltal a DRS remek húzásnak bizonyult. Éspedig nem csupán az előzéseknél: egy újabb taktikai elemmé vált, amit mesteri szinten kell alkalmazni a győzelemhez.
4. Adrian Newey / Red Bull Racing
A tavalyi autóra épült RB7 szinte tökéletes lett, legalábbis Vettel kezei alatt sokszor megközelíthetetlennek bizonyult. A csapat a stratégia terén a legtöbbször a többiek fölé tudott nőni, emellett könnyfakasztóan gyors kerékcseréket produkáltak, ami szintén hozzájárult a sikerhez. Nem mehetünk el viszont a gyengeségek mellett: az év elején a KERS sokszor lesántult, Webber kocsijában rendszerint már az időmérőn sem lehetett használni. Csak a véletlenen múlott voltaképpen, hogy Vettelt ezek a balszerencsék elkerülték, ugyanis akkor jóval kisebb előnyre tudott volna szert tenni a pontversenyben. Amellett, hogy Newey a KERS megoldásánál túl extrém megoldásokat választott, ami csak az évad második felére forrta ki magát, az, hogy a csapat Webbernél nem tudott megoldást találni a Pirellik optimális használatára, mutatja, hogy ez az autó és mérnöki csapat sem volt sebezhetetlen.
3. Jenson Button
Sokaknál ő lett az év versenyzője, hiszen a Vodafone Lewis McLaren Hamilton Mercedes csapatnál felül tudott kerekedni csapattársán, olyan versenyeket produkálva, ami sokakat meglepett. Nem csoda, ha a McLaren hosszútávú szerződéssel kötötte magához. Persze fejlődési lehetősége még így is van, az időmérőkön például lehet még mit csiszolni, de ha a versenyen a kerékcserét követő kivezető köröket nézzük, abban talán a legjobb a mezőnyben.
2. Sebastien Vettel
Igazi klasszissá érett a tavalyi “éppen csak világbajnok”. Tökéletes időmérők, elképesztő kezdő tempó, higgadt versenyzés, hibátlan körök a kockás zászlóig. Amikor kellett, bámulatos előzéseket is produkált: a spanyol futamon a stratégia végrehajtásához az kellett, hogy az első kerékcsere után megelőzzön mindenkit, akit lehet, egy kör alatt letudta Buttont, Massát és Rosberget is. A monzai “300 felett félig a füvön” előzésére is sokáig emlékezni fogunk.
Egyetlen hibát tudnék csak említeni, néha nem hallgat a csapatra, lásd a leggyorsabb kör erőltetése a versenyek végén, amire többször is volt példa. Mentségére legyen mondva, még csak 24 éves, van még ideje komolyodni.
1. Pirelli
Szerintem az idei év legjobbja az olasz gumigyártó: olyan versenyzést tett lehetővé, amilyet rég nem láttunk. A DRS és a KERS számos előzést segített elő olyan szituációkban, ahol az elmúlt években esély sem lett volna ilyen manőverekre, de meggyőződésem, hogy a helycserék nagyobb részéért a gumik és kopásuk eltérő volta a felelős.
És hogy mi ebben a nagy szám? Az, hogy a Pirelli szándékosan tervezett és gyártott tökéletlen, gyorsan kopó abroncsokat. Ezzel olyan kockázatot vállalt, amiről legtöbbünknek fogalma sincs. Képzeljünk el egy olyan igazgatósági megbeszélést, ahol éppen arról próbálják meggyőzni a döntéshozókat, hogy gyártsunk olyan gumikat, amik gyorsan kopnak, egy olyan versenyszériának, amit százmilliók néznek, és ahova azért jelentkeztünk gumiszállítónak, hogy meggyőzzük a közönséget, hogy a mi abroncsunk mennyire, de mennyire fejlett. Végeredményben azért jöttek, hogy aztán az eladásokban később mindez tükröződjön.
A Bridgestone az óvatos utat választotta annak idején, és tartós gumikat készített, sugallva a nézőknek, hogy aki a saját kocsijára is Bridgestone-t vesz, azt nem éri meglepetés.
Az olaszok ennek az ellenkezőjét csinálták, vállalván, hogy ha rosszul jön ki a lépés, akkor mindenki arról fog beszélni, hogy milyen f*s a Pirelli. Mindezt azért, mert szerették volna izgalmassá tenni a versenyeket. Az évad elején nem sok esélyt adtam nekik arra, hogy ez a terv működni fog, de nekik lett igazuk, szerencsénkre. A legszebb az egészben, hogy nem ülnek a babérjaikon: jövőre még lágyabb gumikat visznek a versenyekre.
A szokásos évvégi elhavazódás miatt ez az idei utolsó poszt, megragadnám hát az alkalmat, hogy Boldog Ünnepeket kívánjak minden olvasómnak.
Utolsó kommentek