HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

A támasztó kerék és a kerékvető

2011.09.09. 07:20 Putz Patrik

Aki jó kört akar futni Monzában, annak keményen át kell küldenie a kocsit a pálya hírhedt kerékvetőin. Bár a futóműveket felkészítik erre az extrém terhelésre, így sem mindegy, hogy egy ilyen bukkanó éppen melyik oldal kerekeire mér csapást. 
 

Libikóka

Egy tv-közvetítésben aligha tűnik fel, de egy F1-es kocsi is hasonlóan billeg, mint egy utcai autó, csak éppen sokkal kisebb mértékben. Fékezéskor előredől, gyorsításkor lejjebb ül a feneke, kanyarban kifelé billen a kasztni. Mindeközben persze a kerekek terhelése sem egyenletes.
 

Az első szárny és az alatta lévő árnyék távolságán láthajuk, ahogy dől kifelé az autó
 

A támasztó kerék

A képen Webber éppen átrobog a Hungaroring utolsó előtti kanyarján. A Red Bull kifelé dől a több mint 2G oldalirányú terhelés hatására, és ilyenkor a kerekek sem egyformán támasztják a kocsit. A kanyar ívének belső oldalán jóval kisebb a gumik terhelése, míg a külső oldalon nagyobb, gyakorlatilag ez utóbbiakra támaszkodik ilyenkor az autó. Ezért a kanyar külső ívén lévő kereket nevezzük támasztó keréknek (az elsőt és a hátsót is, hiszen mindkettő támaszt). Az logikus, hogy a gumikopás fokozottan jelentkezik a külső kerekeken, de az már nem biztos, hogy első blikkre is világos, hogy a támasztó kerék adja a kanyarban a forduláshoz szükséges tapadás döntő részét. Amíg adja.
 

Ha kihúzzák a szőnyeget 

Idén a Nürburgringen a verseny elején Alonso belehajtott egy tócsába, megcsúszott és veszített egy helyet. Csupán a jobboldali kerekeivel érintette a vizet, de ez is több volt a kelleténél. Furcsának tűnhet, de ha ott, akkor a kocsi baloldalával hajt egy tócsába, valószínűleg semmi nem történt volna.
Vettel a Kanadai Nagydíj utolsó körében, amikor menekülni próbált Button elől, elfékezett egy kanyart, félig lesodródott a még nedves részre, és amint a támasztó kerekek tapadás nélkül maradtak, azonnal megcsúszott, majdnem meg is perdült.
Ez rámutat arra is, hogy különösen kockázatos vegyes tapadású pályán gyorsan menni. Ha az aszfalt faltól falig jól tapad, egy túlvállalt kanyart lehet korrigálni, megmenteni pár tized másodperces veszteséggel, ha viszont a külső ív vizes, poros vagy éppen gumitörmelékes, akkor öngerjesztő folyamat veheti kezdetét. Mivel éppen a támasztó kerék éri el először a csúszósabb részt, rögvest elvész a tapadás nagyrésze, amitől kijjebb sodródik az autó, ahol még csúszósabb a pálya, még kevésbé tapad és így tovább. Magyarán az ív csak tágul és tágul. Ilyenkor vagy elfogy a lendület, vagy nem.
Emlékszünk Petrov repülésére? A maláj futamon csak egy picit lőtte túl az egyik kanyart, de a gumitörmeléken egyre kijjebb csúszott, végül a fűre került, ahol meg egy rejtett ugratót is talált, a nézők nagy örömére.
 

És a másik kerék?

Ha az ívbelső kerék ér el egy olyan pontot, ahol szinte semmi tapadást nem tud nyújtani, akkor általában nem történik nagyobb baj, ezért is láthatunk olyan szűken vett kanyarokat, ahol akár a füvet is megkóstolja a kanyar belsején a gumi. És ugyanezért lehet a sikánokban, lassítókban a belső éleken, huplikon keresztül küldeni azokat a kerekeket, amik nincsenek annyira leterhelve. Persze nagy sebességű kanyarnál, sikánnál ezek is kapnak terhelést - bár a kocsi súlya továbbra is a külső ívre támaszkodik, a szárnyakon jelentkező leszorítóerő egyenletesen présel mindkét oldalon, és ez jóval nagyobb ilyenkor, mint a kocsi önsúlya. Monzában ilyen nagy sebességgel veszik az Ascari sikánt. A többi viszont ott is kisebb sebességű, és le is vágják rendesen, ennek szab határt a pár éve bemutatott kétszintes kerékvető, ahol a belső púp már akkora, hogy az F1 pilóták is tiszteletben tartják.
 

A támasztó kerék a kerékvetőn

Az is előfordul, hogy az ívkülső kerék találkozik a kerékvetővel, ami egyrészt lehet tervezett, mint a kanyarok kijáratában a laposabb rázókő - de ha ott már nagyobb a sebesség, az említett leszorítóerő miatt a többi kerék is tapad rendesen. Másrészt lehet véletlen is, például csata közben nem az ideális íven fordul a pilóta és egy sikánban úgy találkozik az ív belsején a bukkanóval, hogy még terhelve van, na az ilyen semmi jóra nem szokott vezetni. Az eredmény lehet az, hogy pár pillanatra elveszti tapadást, de akár az is, hogy eltörik a felfüggesztés egy eleme.
Mi az a kerékvető?
A kerékvető kifejezés nem mostanában született, az F1 magyar kifejezéstára igazából csak átvette ezt a szót. Eredeti jelentésében azokat a kőből, fából, vasból készült tuskókat, vagy kovácsoltvas szobrokat értették alatta, amik a kapualjakban, illetve az utcasarkokon gondoskodtak arról, hogy a forduló szekér vagy hintó tengelye ne karcoljon bele a ház falába. Ha valaki szűken vette a kanyart, a lekerekített kő kijjebb segítette a kereket és így az egész járművet. Ilyen kerékvetőket a mai napig láthatunk történelmi városrészekben.
 
Egy kőszegi kerékvető. Fotó: méGis / országalbum

Ideiglenes kerékvető a monacói uszoda-sikánnál
 

13 komment

Címkék: f1 autó forma 1 formula 1 futomu kerekveto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr453212904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.09.09. 23:39:37

ez a blog jobb,mint a jogabi-féle.

Több ilyen színvonalas posztot! Nem baj, ha ne jut minden napra, de lehetőleg a futamoknál gyakrabban.

BlahBlah 2011.09.10. 07:48:35

azt hittem sokat tudok ezekről, de mindig tanul az ember :)

Thrasher 2011.09.10. 08:16:00

tok nyilvánvaló dologról írsz, de legalább jól

humans vs. aliens · http://who-is-the-alien.blog.hu 2011.09.10. 08:39:41

kösz Patrik! örülök az írásaidnak, szeretem, hogy alaposak a témáid, kidolgozottak, belemennek a részletekbe. pár post óta tudom csak hogy van ez a blog, de visszajárok. és hát végre futamhétvége. ez volt a reggeli bemelegítő edzés, nemsokára jön az időmérő....

mergo 2011.09.10. 09:31:09

Gratulálok Patrik! Végre egy színvonalas írás az F1 háza tájáról. Érdeklődve várom a többi, hasonlóan érdekes és olvasmányos írásodat.
Jógabit meg a darálóba.....

aaabbbccc 2011.09.10. 09:48:32

Arra emlékszik meg valaki, amikor Prost mint 4x világbajnok az Ascari kijáratnál kiesett a felvezető körön? Nem akart esoben versenyezni...

robian 2011.09.10. 10:35:01

VÉGRE INDEX CÍMLAP!!!!

tomigonzo 2011.09.10. 11:00:51

hajra, hajra, szuper a blog,
szakmai de ertheto,
assad csak a sirjat az idetlen jogabinak,
mindent bele!!!!
grat

mergo 2011.09.10. 11:51:41

@robian: Sajnos már nem... :-(

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.09.10. 12:25:31

Köszi az indexnek a címlapot, nektek meg a visszajelzést.

@Thrasher: igen, van akinek nyilvánvaló, másoknak meg nem :)

Ami Joó Gabit illeti: az, hogy az F1 bulvár oldaláról is ír, ami Titeket éppen nem érdekel, az nem jelenti azt, hogy arra nincs szükség. Gondolom van párezer ember, akiknek ezek is fontosak, és ha megnézitek, az sem marad ki, hogy Aldo Costa esetleg a Mercihez tart, ami nem bulvár és fontos is. Divat lett fikázni Gabit, pedig van amikor nem is szolgál rá :)
Másrészről, ha címlapra kerül a ppf1, és rögtön az f1.blog.hu savazása lesz a téma a kommentekben, akkor esélyem sem lesz kikerülni többé, úgyhogy ha valaki azt nem szereti, akkor a napi hírekért olvassa mondjuk a f1cirkusz.blog.hu -t (Simon István úgyis kint van most Monzában), és néha nézzen be ide. Virágozzék minden virág ;)

Thrasher 2011.09.13. 17:38:45

btw már a múltkor gyanús volt, hogy ismerős a neved, de csak most esett le, honnan.
zsír.
süti beállítások módosítása