Van itt egy érdekes történet, aminek első pillantásra semmi köze a Forma-1-hez: a rali vb-n Sébastien Loeb a Citroënt választotta a Volkswagen helyett. A történetből sokat tanulhat a Ferrari is. Sőt lehet, hogy már tudják is a leckét.
Fotó: Citroën / Volkswagen
Sébastien Loeb a rali hétszeres világbajnoka olyan kísértéssel szembesült idén, ami egyszeri az életben. A raliban nemsokára debütáló Volkswagen megpróbálta minden erővel magához csábítani a következő két évre. Pénz, paripa, fegyver, minden adott lett volna. Loeb ennek ellenére hű maradt eddigi munkaadójához.
Seb’ pályafutása alatt szinte végig a Citroënnel versenyzett. Miután a francia márka csapatfőnöke, Guy Fréquelin felfedezte, kapott egy lehetőséget a junior csapatban, ahol 2001-ben világbajnok lett. Épp időben léphetett eggyel feljebb, akkor kezdte ugyanis a Citroën a WRC programját, ahol Carlos Sainz és Colin McRae mellett vitézkedhetett. Ez nemcsak tanulás szempontjából volt remek lehetőség, de a két világbajnok tökéletes mércéje lett Loeb valódi gyorsaságának. Hamarosan kiderült, hogy Seb’ különlegesen gyors.
Fast forward
Ugorjunk előre hét esztendőt. Loeb hétszeres világbajnok, éppen a nyolcadik címre gyúr, amikor egy új gyártó jelenik meg a porondon, a Volkswagen. A németek idén kezdték a feljesztést, 2012 teljes egészében a tesztelésről szól majd, 2013-ban pedig, első teljes évükben a WRC bajnoki címére törnek. Pénz van bőven, elvileg a megfelelő technológia is rendelkezésre áll, de még kellene nekik egy igazi világklasszis, aki a tesztelésben és a cím elhódításában is segítségükre lenne. Loeb ideálisnak tűnik, megkeresik hát egy igen zsíros ajánlattal. Ám a Citroën meggyőzi Loeböt, hogy ez nem az ő útja. Vajon milyen szempontokatra hívhatták fel a figyelmét? Lépjünk hátra egyet és vegyük szemügyre, amit látunk.
Seb’ már egy ideje a visszavonuláson gondolkozik. Hosszútávra tehát a Vokswagennel sem tervezhetett volna (de a VW sem tervez, csupán 3 évre egyelőre). Két lehetősége lenne tehát Loebnek: VW két évre, aztán visszavonul (vagy nem), vagy a Citroën 2012-re, és opcionálisan 2013-ra, ha még mindig van kedve versenyezni. Most lépjünk hátra még egyet.
„Doki, hozd a kocsit!”
2014, egy alternatív jövő. Loeb visszavonult és a Volkswagen márka-nagykövete lett. Reklámokban szerepel, néhány PR-rendezvényen részt vesz. Esetleg az Audival indul a Le-Mans-i 24 óráson. Hogy biztos legyen a jövője, ahhoz az kell, hogy a VW 2013-ben vb-t nyerjen vele, és a rali-programja hosszútávú legyen – ezekre semmi, de semmi biztosíték nincs. Ha a marketing-potenciál kimerült, Loebre többé nincs szüksége a VW-nek, polcra teszi.
2014, a jövő. Loeb visszavonult és a Citroën márka-nagykövete lett. Reklámokban szerepel, néhány PR-rendezvényen részt vesz. Esetleg az Peugeot-val indul a Le-Mans-i 24 óráson. Ha akár már 2011-ben sem nyeri meg a vb-t, mert mondjuk elesik a fürdőkádban, a jövője biztosítva van. Ami ennél is lényegesebb, arcát a Citroën hatékonyan tudja használni, hiszen Loeb összes sikere a Citroën sikere, ez a marketingpotenciál gyakorlatilag sosem merül ki. És most nézzük, mi köze ennek az F1-hez.
Márkaépítés világbajnokokkal
Amikor Schumacher visszavonult a Ferrarinál, az F1-csapat elvesztett egy világklasszist, de a márka nyert egy, a korábbinál is szabadabban használható élő legendát. Schumacher részt vett az utcai autók fejlesztésében, arcát adta ahhoz a márkához, ami a sporttörténelmének legsikeresebb szakaszát köszönhette neki. Amióta viszont Michael a Mercedesnél van, a Ferrarinál hiányzik ez a karakter. Schumachert a Mercedes használja már, szerepel a reklámokban, de a marketingpotenciál ott is sokkal nagyobb lehetne, ha ez a közös együttműködés a pályán is sikeres lenne. Így pár év múlva egyik márka sem tudja majd hatékonyan használni Schumachert, a Ferrari azért, mert átment a Mercedeshez, a Mercedes pedig azért, mert a hétszeres világbajnok egyetlen dobogójához sem volt köze. Bár a pilóta gyakorlatilag teljes életet élhet így is, a márkának igen nagy szüksége van egy arcra, ami megtestesíti a kitartást, precizitást, szenvedélyt, győzni akarást, hadd ne soroljam. A Mercedesnél erre van Becker, Beckenbauer, Hakkinen.
A Citroënnél viszont csak egyetlen ilyen arc van, és azt elbukni pótolhatatlan veszteség lenne. Ezt az igazgatótanács is belátta, és egyik tagja, Jean-Marc Gales, a vb-csapatot irányító Olivier Quesnelt (aki 2008-ban váltotta Fréquelin-t) is meggyőzte az elsőre nem nyilvánvaló összefüggések fontosságáról. Quesnel így kénytelen lesz idén saját felfedezettjét, Sebastien Ogier-t visszafogni, Loeb sikere érdekében (amitől természetesen nem boldog). Gales győzte meg Loeböt is a maradásról.
És mi lesz a Ferrarival?
Mivel Schumachert elbukták az olaszok, Raikkönent pedig maguk tették ki, jelenleg nincs marketingszempontból hosszútávon használható világbajnokuk. De ezt ők is érzik, amit jelez, hogy Alonsóval 2016-ig hosszabbítottak, tehát a spanyol minden valószínűség szerint ott fejezi majd be pályafutását, és szíves-örömest lesz a Ferrari „arca” visszavonulása után. 2016 végéig pedig csak sikerül 1-2 közös vb címet szerezni, hogy hivatkozási alap is legyen a mosoly mögött.
Utolsó kommentek