A raliban már debütált az FIA által erősen támogatott világmotor koncepció, és a nemsokára a WTCC-ben is bemutatkozik a motortípus. Most úgy tűnik, hogy az F1 sem kerülheti el, hogy 2013-tól egyhatos négyhengeresek hajtsák majd a kocsikat. Jó-e ez vagy sem?
Először is leszögezném, hogy a sokak által hangoztatott “jaj mi lesz az F1-gyel, ha egyhatos piszlicsáré négyhengeresek lesznek itt, na én nem nézem többet, az biztos” és a szintén sok helyütt olvasható nosztalgia, hogy “azok az ezerkétszáz (-ötszáz, -nyolcszáz, kétezer) lóerős turbós kocsik a nyolcvanas években, hejj, az volt a csúcs” éles ellentétben áll egymással, minthogy a BMW hipererős turbósa is négyhengeres volt, és nemhogy egyhatos, de egyötös... Az igaz, hogy most messze nem lesznek ilyen erősek, de lesz majd KERS, hogy kiegészítse a teljesítményt. Az mindenesetre belátható, hogy a varrógépmotorral is lehet szépen versenyezni, meg lehet nézni a youtube-on. A fenti a sopánkodást (és annak variációit) a kommentekben így meg is spórolhatjuk :)
Koncentráljunk inkább a lényegre. Milyen egy ideális F1 motor manapság?
- olcsó fejleszteni
- olcsó gyártani
- környezetbarát / kis fogyasztású
- kapcsolatban van a piacon lévő kocsikkal
- reprezentálja a fejlődést és a magas technikai színvonalat
- nagy presztízsű
- erős
- szép hangja van
Nézzük akkor sorjában:
1. Olcsó fejleszteni
Nehéz ügy, az a legolcsóbb, ha nem fejlesztik, teszem azt befagyasztják a fejlesztést, mint most. Szöges elletétbe kerülhet az ötödik ponttal, ha túl sokáig van befagyasztva a fejlesztés. De egy új motorformula bevezetése mindig nagy költség, viszont relatíve lehet kisebb egy másik motorformulához képest, olyannyira, hogy akár újabb gyártókat is bevonzhat a sportágba. Ez történhet most, hogy az új világmotor koncepciója becsábíthatja akár a VW-t (vagy az Audit, Porschét, egyre megy) az F1-be.
2. Olcsó gyártani
Nagy lökettérfogatú, sokhengeres V motorokat, amelyek nagy fordulatra vannak optimalizálva, drágább gyártani, mint kisebb, sornégyest, ami nem forog annyit, eddig egyszerű a matek, de a turbó itt költségnövelő tényező. Persze itt is lesznek majd további megkötések, még kevesebb motor lesz használható egy évadban, a költségek fékentartása végett.
3. Környezetbarát / kis fogyasztású
Közvetlen benzinbefecskendezéses motor lesz, kisebb fordulatszámmal, energiavisszacsatolással, jelenleg ez egy környezetbarát megoldásnak tűnik papíron. Persze objektíve még így is rengeteget fog fogyasztani, de “környezetbarátabb” lesz.
4. Kapcsolatban van a piacon lévő kocsikkal
Jönnek a marketingszempontok. Tegye fel a kezét, aki nem értette, hogy az E60-as M5-ös BMW miért V10-essel készült annak idején. “Nyerj vasárnap, adj el hétfőn” mondta állítólag Bob Tasca, de ez persze akkor a leghatásosabb, ha a szalonban ácsorgó kocsik valahogy összeköthetőek azokkal, amik vasárnaponként a pályákra gurulnak. Ha más nem, legalább a motor legyen ugyanaz (na jó, hasonló).
5. Reprezentálja a fejlődést és a magas technikai színvonalat
Ismét egy marketingszempont: ha a gyártó már áldoz annyit, hogy a motorsport csúcsán lévő F1-be invesztál, akkor ciki lenne mindezt valami ósdi technikával csinálni, az egész cirkusz imidzse romlik, ha nem tart lépést a fejlődéssel. Tehát ez nemcsak a gyáraknak, de a sportnak is fontos.
6. Nagy presztízsű
Itt ugrik be az ellentét az első két ponttal. Nagyobb marketingérték lehet egyrészről, ha csillivilli sokhengeres V motorokkal futnak az F1-ben, de a legtöbb gyártónak az is az érdeke, hogy a vevő úgy érezhesse, hogy az ő kompakt kombijának az orrában is ugyanaz az egyhatos pöfög (lásd négyes pont). A legjobban a négyhengeres koncepció a Ferrarinak fáj, hiszen ők aztán végképp nem terveznek semmit sem gyártani a közeljövőben egyhatos négyhengeressel... ráadásul az általuk erősen preferált, ám végül elbukott B terv a V6-osokkal sok szempontból egyszerűbb lett volna, például nem lenne szükség bölcsőre a sornégyes körül hogy a kellő merevséget a biztonsági cella és a váltó/hátsó futómű között biztosítsa.
7. Erős
Ezt nem kell magyarázni. Hova lennénk, ha egy F1-es motor gyengébb volna, mint egy kisebb kategóriájú versenyautó. Az látható, hogy a mostaniaknál gyengébb lesz, de a KERS-szel számolva azért nem lesz okunk panaszra.
8. Szép hangja van
Mellékesnek tűnik, de mégsem az. Az F1-et a helyszínen a legtöbb esetben a hangja miatt nézik (jó kis képzavar, de így van), és ez nem fog eztán sem változni.
A négyhengeresek elvileg nem a szép hangjukról híresek, de mivel elpörögnek majd 12000-es fordulatig, nem lesz ugyanaz a kategória, mint az utcai egyhatosok. Ráadásul erre, saját jól felfogott édekében külön figyelni fog az FIA, hogy normális hangja legyen az F1-es világmotornak.
Mi az a világmotor?
Max Mosley ötlete, hogy azonos alapú motorokkal lehessen hajtani az F1, F2 és WRC autókat. Azóta ez kiegészült a WTCC-vel is. A WRC-ben és a WTCC-ben idén már bevezetik/bevezették a világmotort.Eddig csak a ralivébén debütált változatot ismerhettük meg közelebbről: az új 1600 köbcentiméteres turbómotorokat 33 milliméteres szűkítővel kell ellátni (ez ott tavaly 34 mm volt), hogy ne léphessék (nagyon) túl a 300 lóerős értéket. A turbónyomás maximum 2.5 bar lehet – ez eddig nem volt maximálva, így a kocsik bővében voltak a nyomatéknak, már szinte alapjárattól húztak rendesen, és elég volt 7500-ig pörgetni a motorokat. Idén nyomatékszegényebbek a motorok, ezért pörgősebbre tervezik őket, 8500-ig lehet (és kell is) forgatni őket. Az F1-ben a megegyezések szerint 12000-ben lesz a maximálva a fordulatszám, tehát sok mindenben más lesz, mint a WRC-ben illetve a WTCC-ben futó konstrukció.
Update:
Az új motorformula bevezetése 2014-re halasztódik. A sornégyes elrendezés helyett V6-os motorok lesznek, és a maximális percenkénti fordulatszám 12000 helyett 15000 lesz. A többi paraméter elvileg változatlan.
Utolsó kommentek