HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Adrian Newey NASCAR autót tervez 2012-re

2011.04.01. 06:30 Putz Patrik

Még mielőtt bárki megijedne: nem, nem hagyja ott Newey az F1-et, csak új kihívásokat keres - mint már annyiszor korábban. A tervezőzseniről kevesen tudják, hogy aktív amatőrversenyző (pedig 2007-ben még a Le Mans-i 24 óráson is részt vett), de az már ismertebb, hogy kihívások miatt (is) váltott korábban csapatokat, ment a Williams-től a McLarenhez, onnan majdnem a Jaguarhoz (ezt Ron Dennis akadályozta meg, nem tudni pontosan hogyan) és sikeresen a Red Bullhoz. Volt, hogy majdnem otthagyta az F1-et, hogy hajót tervezzen az America Cup-ra. A legújabb kihívás viszont olyan, hogy az F1-et nem kell otthagynia, sőt.


Kasey Kahne a Red Bull egyik NASCAR autójával (Fotó: GEPA/Stringer/Getty)

Minden klappol

Az F1-ben egyre szigorúbb korlátokat vezetnek be, a CFD-s tervezést, a szélcsatornában eltöltött órák számát, csapatok létszámát, de még a túlórák mennyiségét illetően is. Ha pedig Newey-nak egyszer csak több szabadideje lesz, azt először nyilván a magánéletére fordítja, ám ha még több, akkor egy kis részmunkára is akad kapacitás. A NASCAR projekt pedig nem a Red Bull Racing projektje, azaz, hogy az, de nem az Milton Keynes-i F1-es csapaté, hanem az USA-beli Red Bull Racingé, így nem kell vele elszámolni az FIA felé. Ráadásul a NASCAR szabályok sokkal kötöttebbek, így a fejlesztés aránylag kevés idejét fogja Adriannek lekötni, másrészt a feladat érdekességét növeli, hogy pályától függően különböző aerodinamikai konfigurációkban is jól kell működnie a csomagnak. Vannak pályák, ahol az autó orrára kötelezően splittert kell tenni, vannak olyanok, ahol meghatározott spoilert vagy szárnyat kell a farára szerelni.

Red Bull Racing a NASCAR-ban

Az energiaitalosoknak ötödik éve van csapata Amerika legnépszerűbb autóverseny-sorozatában, két Toyotát indítanak, egyiket Kasey Kahne, másikat Brian Vickers vezeti. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy Raikkönen váratlan NASCAR-os váltása a Red Bull égisze alatt történne (a belerázódást követően legalábbis), de nem zárható ki, mivel a finn világbajnoknak hagyományosan jó kapcsolata van a Red Bull-lal, ráadásul a RB így másodszor is el tudná sütni a Raikkönen-féle petárdáit a médiában, és erre addig van esély, amíg Kimi még ismert és népszerű.

Ehhez nem kell kitúrni egyik bizonyított pilótát sem, mivel egy NASCAR-csapatban nincs két autós limit, mint az F1-ben. A jelen legsikeresebb csapata, a Hendrick Motorsports például négy autót gurít rajthoz a versenyeken. De akár ide készül Raikkönen, akár nem, az USA kiemelten fontos a Red Bullnak, így egy sikeres NASCAR-kampány sokat lendíthet az eddig sem rossz ismertségen.

Mit tudna Newey alkotni?

A NASCAR egy igen kiforrott széria, szűk lehetőségekkel, de egy “külső szem” mindig láthat fejlődési pontokat, és ha Newey az F1-ben is meg tudja mutatni az irányt, a NASCAR-ban sem fog elveszni. De nézzük, milyen területeken hozhatna változást:

Leszorítóerő
Erre mindenhol szükség van, a NASCAR-ban is. Newey ért hozzá, tiszta sor.

Szabályzott turbulencia az autó mögött
A NASCAR-ban test-test ellen megy a küzdelem, van olyan pálya, ahol szükség is van arra, hogy tolják egymást az autók, ám másutt jól jöhet, ha nem tud a mi kocsink mögött autózni senki. Az F1-ben már meglehetősen sok tapasztalat halmozódott fel arra nézve, hogy miként lehet zavarni az ellenfél kocsijára érkező áramlásokat, ez itt is jól fog jönni.

Aszimmetrikus leszorítóerő
Bár egy F1-rajongónak betegesnek tűnhet a gondolat, hogy egy autót balra kanyarodásra kell kihegyezni, attól még ez az oválpályákon így van. A futóműbeállítástól a guminyomáson keresztül a differenciálműig sok mindent arra optimalizálnak - aszimmetrikusan - , hogy az autó szinte magától forduljon a döntött kanyarokban. Itt jól jöhet, ha maga a leszorítóerő is ott ébred, ahol szükség van rá, míg ahol kevésbé van, ott inkább a kisebb légellenállásra helyeződhet a hangsúly.

F1 menni NASCAR

Eddig is érdekes volt az a vándorlás az F1-ből  a NASCAR különböző szériái felé, amit még Montoya kezdett 2006-ban, és folytattak sokan Villeneuve-től kezdve Nelsinho Piquet-n keresztül immár Raikkönenig, de a széria presztízsének növekedését jelzi (legalábbis Európában, Amerikában eddig is magas volt), hogy immár nemcsak pilóták érdeklődését keltette fel, hanem egy olyan tervezőzseniét is, mint Adrian Newey.

Vigyázat! Ez egy április elsejei poszt...

Szólj hozzá!

Címkék: f1 autó forma 1 kimi raikkonen formula 1 nascar red bull

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr762789807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.