HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Ferrari F2004M vs Red Bull RB1 – rajzok a múltból sorozat, 1. rész

2010.11.01. 09:50 Putz Patrik

2005-ben a Ferrari újra ahhoz a taktikához folyamodott, hogy fáziskéséssel mutatta be az adott évi autóját, az F2005-öt. Az évad első versenyeire az előző évi kocsi, az F2004 módosított változatát vitte, az F2004M-et. Korábban is volt példa ilyen késői bemutatóra, amit nagyban segített a szinte korlátlan tesztelés lehetősége: amíg az előző évi kiforrott kocsi biztos célbaérkezőnek számíthatott az első pár versenyen, addig Fioranóban nyúzták az adott évi típust, amely rendszerint az európai futamokra lett kész.

M mint Műsorváltozás

2005-ben ez a megközelítés gellert kapott, mivel a szabályok kis mértékben megváltoztak. Az első szárnyakat továbbra is 15 cm magasan kellett hordani, de a középső ötven centiméteren egészen alacsonyra lehetett ereszteni – ez is egy próbálkozás volt az FIA részéről, hogy szorosabban tudják egymást követni a kocsik és jobb legyen a verseny. Mivel az első szárny alapjaiban befolyásolja az áramlást, ami a kocsiszekrény maradékára érkezik, ezért a tervezést ezzel kezdik és az évad maradékában csak apróbb módosításokat végez rajta. A szabályváltozást az F2004-gyel nem lehetett tökéletesen kihasználni, mert, ha az első szárny középső részét is a lehető legnagyobb leszorítóerő generálására alakítják, akkor nem működött volna rendesen az autó többi része. Ezért Rory Byrne-ék egy alsó toldat mellett döntöttek, ami így valamennyit kihasznál az új lehetőségekből, de közben nem rontja el a már eddig is jól működő szárny többi részét.
 
 

RB1 első szárny

A Red Bull első F1-es autója még a Jaguar folytatásának tekinthető (Adrian Newey csak 2006 elején csatlakozott a csapathoz). Az első szárny az akkori legtöbb riválishoz hasonlóan úgy készült, hogy az itt adódó lehetőségeket kihasználva (eleve lefelé kanyarodva a középső ötven centiméteren) a lehető legtöbb leszorítóerőt produkálja.
Az elmúlt években készítettem pár F1-es magyarázó rajzot az akkor aktuális technikai megoldásokról. Bár a megoldások azóta idejétmúltak, legtöbbször nem azért, mert túlhaladottá váltak, sokkal inkább mert a szabályok az adott területen szigorúbbak lettek. De maguk a problémák, amire választ adtak, a mai napig léteznek.

2 komment

Címkék: ferrari f1 autó forma 1 formula 1 red bull

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr582412984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Real Simon says 2010.11.01. 18:26:40

Na, közel hat év után végre megtudtam, miért volt dupla első szárnya a Ferrari F2005-nek!:) Nem akarok kekeckedni, de ha már ilyen üdítően technikai ez a blog, akkor nem úgy lenne precíz a szárnymagasság meghatározása, hogy "az első szárnyak széleit továbbra is 150 mm magasan kellett hordani"? ;)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.11.02. 09:32:48

@Real Simon says: jó pap holtig tanul :) a mm tényleg precízebb lenne, de nem akarom túljátszani a szerepet ;)