HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Pull-rod felfüggesztéssel megy jövőre a Lotus

2010.10.18. 14:18 Putz Patrik

Mike Gascoyne, a Lotus Racing technikai igazgatója egy interjúban elárulta, hogy az eredetileg tervezett Renault hajtáslánc helyett azért döntöttek a Red Bull Racing megoldása mellett, mert a jövő évi autó már pull-rod rendszerű hátsó felfüggesztéssel készül majd. A Renault nem tudott olyan váltót nyújtani, amely alkalmas lett volna (mivel a váltó kiképzése erősen behatárolja a rászerelt felfüggesztés elrendezését), de a Red Bull már két éve így készül. Mellesleg ezzel a döntéssel ugyanúgy a Renault motort használhatják, mint azt eredetileg is tervezték.

Eddig pull-rod felfüggesztést a hátsó futóműnél Red Bull és a Toro Rosso használt tavaly óta, ám valószínű, hogy mivel a jövő évi szabályok (duplafenekű diffúzorok betiltása) remek lehetőséget adnak a megoldás használatára, más csapatok is mellette döntenek majd. Idén a Red Bull annak ellenére döntött a megoldás megtartása mellett, hogy a diffúzor különleges megoldása miatt nemcsak a dupla fedélnek, de a kipufogó áramlásának is helyet kellett hagyni, feljebb emelve a bekötési pontot.

4 komment

Címkék: f1 autó lotus forma 1 formula 1 mike red bull gascoyne pull rod

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr652380942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morgó Muki 2010.10.23. 17:18:11

Talán annyi kiegészítést megér a posztod, hogy leírom, milyen a push road és milyen a pull road felfüggesztést. (Remélem, jól tudom és ezért nem kell majd engem kijavítani.)
Először is egy rajz, hogy érthetőbb legyen:
1.1.1.1/bmi/f1-dictionary.110mb.com/images/redbull-pullrod1.jpg
Tehát a push road esetén, ami a rajzon a kisebb és amit majd mindenki használ, a felfelé mozgó kerékhez hasonlóan felfelé mozog a kar (nyíllal jelölt), amihez a lengéscsillapító kapcsolódik, tehát toló mozgást végez a karosszéria felé, míg a pull road esetén, ami a nagyobb rajz, éppen fordítva történik minden, mert a kerék felöli része a karnak felülre van kötve (nyíllal jelölt), így a felfelé mozgó kerék, a karosszériától "elhúzza" a bekötő kart. Ez utóbbi módszer előnye hogy a lengéscsillapító, a himba tengellyel és a himbakarral együtt egészen közel kerül a földhöz, tehát alacsonyabb lesz az autó súlypontja. (A himbatengelyről és a karról íme egy rajz a jobb érthetőség kedvéért: 1.1.1.3/bmi/f1-dictionary.110mb.com/images/Suspension%20layout1.jpg)
Hátránya viszont, hogy ezen egységek helyet vesznek el a diffúzortól.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.10.25. 06:39:40

Köszi a kiegészítést! A két kép linkje valami miatt nem lett jó, de a kommentbe nem tudok beleszerkeszteni, inkább beteszem mégegyszer:
f1-dictionary.110mb.com/images/redbull-pullrod1.jpg
f1-dictionary.110mb.com/images/Suspension%20layout1.jpg
Amúgy tervben van egy pár magyarázó poszt a holtszezonra, ami ezeket a dolgokat magyarázza el, ábrákkal, miegyébbel.

Morgó Muki 2010.10.30. 20:04:17

@Putz Patrik: Nálam így már 4 link van, amit nem lehet megnyitni! :) Nem akar ez összejönni.

Magyarázó posztokat alig várom. Remélem, egy Öveges professzor veszett el benned és úgy tudsz magyarázni, hogy egy gyerek is értse, de egy fizikus se mondja azt, hogy ez tudománytalan. :)

Engem mondjuk roppantul érdekelne ezeknek a motoroknak a vezérlése. Gyanítom, hogy elektronikusan vezérlik a szelepeket és nem csak a nyitási időt, de azok "mélységét is". Ilyen mélységekig lehet információt szereznie egy mai F1-es autóról? Ha igen, merre érdemes keresni?

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.10.31. 21:43:48

@Morgó Muki: A szelepvezérlés - amennyire én tudom - mai napig vezérműtengellyel történik. A változó szelepvezérlés tiltott, sem a nyitás ideje, sem a mélysége nem változtatható, ez a szabályokban megtalálható:
www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/5264/fia.html

A szeleprugók helyett sűrített levegőt használnak, ennek több előnye is van, de a legfontosabb, hogy a sima rugók ezekben a fordulatszám tartományokban összevissza rezegnének így nem lennének használhatók.

Technikai érdekességeket olvashatsz a www.f1technical.net oldalon, például a Toyota motorjáról, ami már a fejlesztés befagyasztása után készült, így ugyanazok a szabályok határolták, mint a most futó Merci, Renault, Cosworth vagy Ferrari motorokét:
www.f1technical.net/features/15538

De sok érdekeset olvashatsz Craig Scarborough oldalán és blogján is:
scarbsf1.wordpress.com/

Az autosport technikai fórumai is jók, de ott sok az egyéb, nem F1 versenyautótechnika is, ki kell szűrni, ha csak az F1 érdekel:
forums.autosport.com/index.php?showforum=8