HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Safety Car & Delta Time

2010.07.09. 09:00 Putz Patrik

Valenciában idén már másodszor kavart vihart a biztonsági autós fázis nehezen követhető szabályzása. Itt nem Hamilton kihágására kell gondolni (az a része könnyen követhető), hanem arra, hogy a biztonsági autó behívásakor többen túl gyorsan tették meg a pálya adott szakaszát, amiért később időbüntetést kaptak. Ezt és a virtuális Button-Alonso párharcot vesszük górcső alá.

Lassan járj

Mindenki számára világos, hogy amikor baleset történik egy futamon és behívják a safety car-t, ellentétes érdekek képződnek. Bár előzni nem lehet, és elviekben a biztonsági autó mögött felsorakoznak az autók, nem lehet gyorsan hajtva előnyhöz jutni, azonban, ha valaki a boxba siet kerékcserére (vagy korábban tankolásra), érdemes a lehető leggyorsabban haladnia. Ez arra csábítja a pilótákat, hogy ott is gyorsabban haladjanak, ahol mentés folyik, tehát veszélyt jelent. A korábbi években az volt a megoldás, hogy egyszerűen lezárták a boxutcát, így elvileg senki sem siethetett. A gyakorlatban ezzel két probléma is volt. Az első az, hogy amikor történt egy jókora baleset, mindenki igyekezett addig bemenni a boxba, amíg nem hívták be a biztonsági kocsit, hátha letudja a cserét a döntésig és nem fogja meg a boxutca végén a piros lámpa. Azaz újfent gyorshajtásra ösztökélte a pilótákat. A másik probléma akkor jelentkezik, ha valakinek kifogy a benzinje - mint az történt a Piquet-piruett fémjelezte szingapúri versenyen, amikor többeknek is be kellett menni tankolni, hiába volt lezárva a boxutca.
Ezért vezették be tavaly az egységes ECU (motor-vezérlőelektronika) által vezérelt szabályzottan lelassított tempót, amit a delta time hivatott segíteni.

A delta time

Az ECU ebben az esetben nem a motort vezérli, hanem a pilótát. Tavalytól, amikor olyan helyzet adódik, hogy be kell jönnie a biztonsági autónak, a versenyzők a kormány tetején (vagy a kormány felett, a műszerfalon) lévő kijelzőre kapnak egy segítséget, hogy mennyi idő alatt szabad elérni a következő mérőpontig - ez a delta time. Ez tulajdonképpen egy visszaszámláló, mielőtt nullához érne, nem szabad átlépni az első számú safety car line-t.

Safety Car Line. Két ilyen vonal van a pályán idéntől. A boxutcából kivezető sáv végén van a második számú, és a boxutca előtt az első számú (sajnos ez a fajta számozás kissé zavaró). Több funkciója van: amikor beküldik a biztonsági autót, akkor a delta time szerint kell megközelíteni, ahogy az fent olvasható. Továbbá, amikor elhagyja  pályát a safety car, az első számú vonaltól lehet előzni (korábban csak a start/célvonaltól lehetett). A többi funkció itt olvasható, angolul.

Ez segít abban, hogy mindenki ugyanúgy lassíthasson, senki ne tegyen szert előnyre, amíg a mentés folyik. Ám mint kiderült, ezzel is van probléma.

Nico Rosberg tavaly a japán futamon egy safety car fázis alatt gyorsabban tette meg a boxba vezető utat, mint azt szabadott volna, és ezzel a boxban meg is előzte Heidfeldet és Barrichellót. Levegőben lógott, hogy megbüntetik, ám nem tették, mert mint kiderült, önhibáján kívül hajtott gyorsan. Megjelent ugyan a kormány kijelzőjén az idő, amihez igazodni kell, de rögtön utána ez eltűnt és a NO FUEL felirat jelent meg, minthogy fogyóban volt az üzemanyag. Rosberg lassan ment, megpróbálta belőni a szabályos tempót, ám a sebessége, ha picivel is, de több volt, mint a valóban szabályos tempó. Kiállt, tankolt, visszaállt - és mindeközben szerzett két pozíciót.
Most jön a csavar: mondhatta volna az FIA, hogy márpedig az elektronikát úgy kell programozni, hogy holmi “no fuel” ne írhassa felül a delta idő kijelzését, ám ezt a programozást az FIA szakemberei végezték - ezt ugyanis szintén az FIA által biztosított, sztenderd ECU szabja meg. Az FIA döntött úgy korábban, hogy a benzinfogyás jelzése magasabb prioritást élvez, mint a delta time. Így végül nem is büntették meg Rosberget...

Boxba menet

A 2010-es valenciai eset azért volt nehezen kivédhető a pilóták részéről, mert már a fél mezőny éppen a boxba robogott befelé (Kubicától kezdve), és mikor meglátták a delta time-ot a kijelzőn, már késő volt, a pálya harmadik harmadának a legvégén jártak. Az egy padlógázas rész, egészen az utolsó kanyarig - ám ha a boxba igyekszik az ember, ahogy ők tették, akkor nagyjából ott kezd el fékezni, ahol az első számú safety car vonal van. Letudták a boxkiállást és valószínűleg sejtették, hogy ezért még büntetést fognak kapni.

Alonsónak hirtelen sürgős lesz

Mikor bejelentették, hogy vizsgálják a gyorshajtásokat, a Ferrarinál először higgadságra intették Alonsót, úgyis büntetést kapnak az elöl haladók (kivéve Vettelt és Hamiltont). Aztán Alonso az utolsó körökben váratlanul teljes erővel támadni kezdte az előtte haladó Buemit. De miért is?

Mint mindenki, ők is a szokásos húsz másodperces büntetéssel számoltak, így akár még a harmadik helyre is volt esély - Kobajasi ekkor még nem cserélt kereket, az általa feltartott Button meg nem szerzett még húsz másodpercnyi előnyt. Amikor a japán a boxba hajtott, Button felgyorsult, de nagyon: megfutotta a verseny leggyorsabb körét. A McLarennél is húsz másodperces büntetésre számíthattak, és nem szerették volna, ha Alonso ölébe pottyan a harmadik hely. Alonsónak ekkor egyetlen reménye maradt: megelőzi Buemit, amilyen gyorsan csak lehet, és húsz másodpercen belül tartja a különbséget Buttonnal szemben.
Végül sem az előzés nem jött össze a spanyolnak, sem a büntetésekből kinéző pontcsokor, mindössze öt másodpercet kaptak a többiek (bár ezzel legalább Buemit megelőzhette).

A csapatvezetők közül többen céloztak arra, hogy további csiszolgatásra szorul a szabályrendszer. Számukra jó hír, hogy Todt megválasztása óta mintha felpörögtek volna az FIA malmai, a monacói Alonso-Schumacher előzést követően is hamar pontosították a szabályokat.

2 komment

Címkék: ferrari f1 autó forma 1 mclaren button alonso formula 1 safety car ecu aranylaci safety car line biztonsági autó

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr842138920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.07.16. 12:53:08

szerencsére az üzemanyagelfogyás idén már nem lehet indok a boxlátogatásra :)