HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

„Safety car window is open”

2011.09.26. 09:40 Putz Patrik

Vannak néha olyan kifejezések a Forma-1 rádióforgalmában, ami olykor még a közvetítőket is megizzasztja. Nézzük meg, mit is jelenthet a címben szereplő mondat.
 
Amikor a csapatok a versenyre felkészülnek, a szimulációkra támaszkodva sokféle lehetséges forgatókönyvön rágják át magukat. Ezek a szimulációk világosan megmutatják, hogy például egy adott versenyen kétszer vagy háromszor érdemes-e kereket cserélni. 
 

A-terv, B-terv

Vannak olyan versenyek, ahol előre nem világos, hogy a két vagy a háromcserés taktika lesz az ideális, ekkor az alapverziót, mondjuk a kétcserést elnevezik A-tervnek (plan A), a háromcserést B-tervnek, ezt a versenyt megelőzően megbeszélik a pilótával, így ő menet közben tudja, hogy ha a csapat azt mondja, hogy a B-terv lép életbe, ez azt jelenti, hogy valamilyen oknál fogva áttérnek a plusz egy cserére. Azt, hogy egy csapatnál mit jelenthet éppen az A-terv meg a B, nem tudhatjuk biztosan, de következtethetünk. Nem mindegy persze, hogy mikor lehet tervek között váltani, mert egy körrel a vége előtt nem érdemes (hacsak nincs defekt), mert előny nem származik a módosításból.
 

„Window of opportunity”

Ez a kifejezés azt jelenti, hogy egy adott lehetőségre bizonyos keretek állnak rendelkezésre, ami javarészt időbeni keretet jelent. Szokták ezt az üzleti életben is alkalmazni, amikor egy üzleti döntésre X idő áll rendelkezésre, de a Forma-1-ben is gyakran használják. Ross Brawn például 2009 nyarán, ha több pénzt kínált volna Buttonnak (amikor épp magasan vezette a vb-t a Brawn GP-vel), az aláír hozzá a következő évekre, így végül a Mercedes GP pilótája lett volna. De erre akkor nem volt lehetőség (pénz), és mikorra lett volna, az opportunity window már „bezárult”, mert akkor már Jenson a McLarennel tárgyalt.
 
A versenyek taktikai megbeszélésein rengeteg opportunity window-t jelölnek ki, amikor érdemes lehet áttérni egyik taktikáról a másikra, míg azt megelőzően vagy követően már csak hátrányt okozna a módosítás. Ezek egy részét átbeszélik a pilótával, ám mindet nem érdemes, úgysem fogja tudni fejben tartani, kár vele terhelni. Erre való a csapatrádió.
 

„Safety car window is open”

Amikor felépítik a versenytaktikát egy csapatnál és meghatározzák, hogy alapesetben a 18., a 29. és a 45. körben lesz a kerékcsere, akkor azt is kiszámolják, hogy ezeken mennyit lehet módosítani még ésszerűen. Meghúznak egy határt a szimulációból kiolvasott adatok alapján, hogy teszem azt a szuperlágy gumival rajtol a pilóta, és a 13. körben jár, és beküldik a biztonsági autót, akkor ne jöjjön be kereket cserélni, de ha a 14.-ben, akkor igen. 
 

"De hát nincs is nyitva az ablaka..."
 
Nézzünk két szélsőséges esetet, hogy lássuk a logikát: ha a második körben bejön a safety car, akkor nem érdemes kereket cserélni, mert azt a gumit, amivel rajtolt még nem érdemes eldobni. Ha a 14. körben bejön a biztonsági autó és nem cserél kereket (míg a többiek igen), akkor mire elérkezik a csere ideje, addigra összetorlódott már a mezőny és a boxutca-látogatással rengeteg helyet veszít a pilóta. Minden kerékcsere előtt van tehát pár kör, amikor kinyílik a „safety car window” és ez nyitva marad a kerékcseréig. Ezt szokták közölni a pilótával, amikor a fenti mondat elhangzik a csapatrádióban.
 

Mozgó célpont

A taktika messze nem egy kőbe vésett dolog. A fenti légből kapott kerékcsereritmust (mármint a 18-29-45-ös cseréket) például rengeteg dolog befolyásolhatja, attól kezdve, hogy a gumikopás nem a számított szerint alakul, addig, hogy az ötödik körben bejön, és a tizedik körig marad a biztonsági autó, mert mögötte lassabb a tempó, a gumikopás is kisebb, ami nyilván borítja az eltervezett taktikát. Az sem mindegy, hogy egy baleset, ami miatt beküldik Bernd Mayländert mennyire súlyos, kell-e gumifalat, szalagkorlátot javítani, mert akkor akár több, mint tíz körön keresztül is eltarthat a mentés-javítás. Ezt mind fel kell mérnie a csapatnak, mielőtt döntést hoz. Mindezekkel a paraméterekkel a box mélyén a monitort bámuló stratégák folyamatosan számolgatnak, hogy a megfelelő döntést hozhassák a csapat érdekében.

5 komment

Címkék: f1 autó forma 1 formula 1 safety car

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

http://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr223257048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Imurai 2011.09.26. 19:50:02

"De hát nincs is nyitva az ablaka..." Ez zseniális volt, köszönjük! Ahogy a cikket is!

trialboj 2011.09.26. 20:18:14

szerintem lehetett volna több kifejezés is. A SC azért tetszett :D

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.09.30. 23:43:35

Tegnap megnéztem felvételről a szingapúri nagydíjat. Elhangzott benne a címbeli mondat.

Az ertéel-kommentátorok is olvashatnák a blogodat.

robian 2011.10.03. 22:25:39

walter megérkezésével azt hittem, javul a helyzet. de hozzáhüjült gyulámhoz. a fenti posztban található információknak mind el kellene hangozniuk, ha hozzáértők készítenék a magyar közvetítést. de egyelőre nem így történik. régebben próbáltam nem élőben megnézni és letorrentezni a bbc adását, csak mindig belefutottam a végeredménybe mielőtt lejött. marad homárbazsi, hogyjövökkiebbőlamondatbólrobi, ordibálósgyulám, tapasztalthangúcsabi. egyedül wéber a normális, ő szegény mit állhat ki...