HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Miért választotta Sébastien Loeb a Citroënt és mi köze ehhez Schumachernek?

2011.09.04. 10:00 Putz Patrik

Van itt egy érdekes történet, aminek első pillantásra semmi köze a Forma-1-hez: a rali vb-n  Sébastien Loeb a Citroënt választotta a Volkswagen helyett. A történetből sokat tanulhat a Ferrari is. Sőt lehet, hogy már tudják is a leckét.
 
Fotó: Citroën / Volkswagen
 
Sébastien Loeb a rali hétszeres világbajnoka olyan kísértéssel szembesült idén, ami egyszeri az életben. A raliban nemsokára debütáló Volkswagen megpróbálta minden erővel magához csábítani a következő két évre. Pénz, paripa, fegyver, minden adott lett volna. Loeb ennek ellenére hű maradt eddigi munkaadójához.
Seb’ pályafutása alatt szinte végig a Citroënnel versenyzett. Miután a francia márka csapatfőnöke, Guy Fréquelin felfedezte, kapott egy lehetőséget a junior csapatban, ahol 2001-ben világbajnok lett. Épp időben léphetett eggyel feljebb, akkor kezdte ugyanis a Citroën a WRC programját, ahol Carlos Sainz és Colin McRae mellett vitézkedhetett. Ez nemcsak tanulás szempontjából volt remek lehetőség, de a két világbajnok tökéletes mércéje lett Loeb valódi gyorsaságának. Hamarosan kiderült, hogy Seb’ különlegesen gyors. 
 

Fast forward

Ugorjunk előre hét esztendőt. Loeb hétszeres világbajnok, éppen a nyolcadik címre gyúr, amikor egy új gyártó jelenik meg a porondon, a Volkswagen. A németek idén kezdték a feljesztést, 2012 teljes egészében a tesztelésről szól majd, 2013-ban pedig, első teljes évükben a WRC bajnoki címére törnek. Pénz van bőven, elvileg a megfelelő technológia is rendelkezésre áll, de még kellene nekik egy igazi világklasszis, aki a tesztelésben és a cím elhódításában is segítségükre lenne. Loeb ideálisnak tűnik, megkeresik hát egy igen zsíros ajánlattal. Ám a Citroën meggyőzi Loeböt, hogy ez nem az ő útja. Vajon milyen szempontokatra hívhatták fel a figyelmét? Lépjünk hátra egyet és vegyük szemügyre, amit látunk.
Seb’ már egy ideje a visszavonuláson gondolkozik. Hosszútávra tehát a Vokswagennel sem tervezhetett volna (de a VW sem tervez, csupán 3 évre egyelőre). Két lehetősége lenne tehát Loebnek: VW két évre, aztán visszavonul (vagy nem), vagy a Citroën 2012-re, és opcionálisan 2013-ra, ha még mindig van kedve versenyezni. Most lépjünk hátra még egyet.
 

„Doki, hozd a kocsit!”

2014, egy alternatív jövő. Loeb visszavonult és a Volkswagen márka-nagykövete lett. Reklámokban szerepel, néhány PR-rendezvényen részt vesz. Esetleg az Audival indul a Le-Mans-i 24 óráson. Hogy biztos legyen a jövője, ahhoz az kell, hogy a VW 2013-ben vb-t nyerjen vele, és a rali-programja hosszútávú legyen – ezekre semmi, de semmi biztosíték nincs. Ha a marketing-potenciál kimerült, Loebre többé nincs szüksége a VW-nek, polcra teszi.
2014, a jövő. Loeb visszavonult és a Citroën márka-nagykövete lett. Reklámokban szerepel, néhány PR-rendezvényen részt vesz. Esetleg az Peugeot-val indul a Le-Mans-i 24 óráson. Ha akár már 2011-ben sem nyeri meg a vb-t, mert mondjuk elesik a fürdőkádban, a jövője biztosítva van. Ami ennél is lényegesebb, arcát a Citroën hatékonyan tudja használni, hiszen Loeb összes sikere a Citroën sikere, ez a marketingpotenciál gyakorlatilag sosem merül ki. És most nézzük, mi köze ennek az F1-hez.
 

Márkaépítés világbajnokokkal

Amikor Schumacher visszavonult a Ferrarinál, az F1-csapat elvesztett egy világklasszist, de a márka nyert egy, a korábbinál is szabadabban használható élő legendát. Schumacher részt vett az utcai autók fejlesztésében, arcát adta ahhoz a márkához, ami a sporttörténelmének legsikeresebb szakaszát köszönhette neki. Amióta viszont Michael a Mercedesnél van, a Ferrarinál hiányzik ez a karakter. Schumachert a Mercedes használja már, szerepel a reklámokban, de a marketingpotenciál ott is sokkal nagyobb lehetne, ha ez a közös együttműködés a pályán is sikeres lenne. Így pár év múlva egyik márka sem tudja majd hatékonyan használni Schumachert, a Ferrari azért, mert átment a Mercedeshez, a Mercedes pedig azért, mert a hétszeres világbajnok egyetlen dobogójához sem volt köze. Bár a pilóta gyakorlatilag teljes életet élhet így is, a márkának igen nagy szüksége van egy arcra, ami megtestesíti a kitartást, precizitást, szenvedélyt, győzni akarást, hadd ne soroljam. A Mercedesnél erre van Becker, Beckenbauer, Hakkinen. 
A Citroënnél viszont csak egyetlen ilyen arc van, és azt elbukni pótolhatatlan veszteség lenne. Ezt az igazgatótanács is belátta, és egyik tagja, Jean-Marc Gales, a vb-csapatot irányító Olivier Quesnelt (aki 2008-ban váltotta Fréquelin-t) is meggyőzte az elsőre nem nyilvánvaló összefüggések fontosságáról. Quesnel így kénytelen lesz idén saját felfedezettjét, Sebastien Ogier-t visszafogni, Loeb sikere érdekében (amitől természetesen nem boldog). Gales győzte meg Loeböt is a maradásról.
 

És mi lesz a Ferrarival?

Mivel Schumachert elbukták az olaszok, Raikkönent pedig maguk tették ki, jelenleg nincs marketingszempontból hosszútávon használható világbajnokuk. De ezt ők is érzik, amit jelez, hogy Alonsóval 2016-ig hosszabbítottak, tehát a spanyol minden valószínűség szerint ott fejezi majd be pályafutását, és szíves-örömest lesz a Ferrari „arca” visszavonulása után. 2016 végéig pedig csak sikerül 1-2 közös vb címet szerezni, hogy hivatkozási alap is legyen a mosoly mögött.

2 komment

Címkék: ferrari rali f1 autó schumacher forma 1 formula 1 wrc loeb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr53201456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fullthrottle · http://vroom.blog.hu 2011.09.18. 10:35:12

Jó cikk és jogos fejtegetés. De azt azért ne feledjük, hogy Sumi karrierjének elején a Merci legyeskedett körülötte és ezt szeretik is mostanában felemlegetni, tehát azért van kapcsolódási pont, még ha a nagy F1-es sikereit a Ferrarival érte is el. A reklámokba is bevették azért Mika mellé - gondolom ezt ismered:
www.youtube.com/watch?v=pnSzKWQIR1U
Persze Loaeb-nél ez nem működne, mert tényleg a Citröen-hez kapcsolható egy az egyben a kezdetektől fogva. Meg ha marad náluk, akkor nyuggerként időnként csapathat egy kicsit F1-es kocsival is. :)

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2011.09.24. 20:37:45

A Citroent megértem, de Loeböt nem. Már mindent megnyert, honnan van még mindig motivációja? Miért nem keres újat, lásd egy új csapat? Mi abban a pláne hogy hogy folyamatosan egy topcsapatban mehet ahol a seggét is kinyalják, a csapattársait meg mögé küldik??? Miért nem keres új kihívásokat, ahogy a nagy versenyzők szoktak, lásd Sumi - Merci, Rossi - Ducati...

De ezek szerint ő meggyőzhető volt pénzzel. Csalódtam benne.

Node sebaj, akkor menjen oda Ogier :) És remélem 2013ban már alázni fogja Loeböt, márha az akkor még versenyezne.
süti beállítások módosítása