HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Az Eau Rouge kanyar 10 titka

2011.08.26. 08:50 Putz Patrik

Mitől olyan nagy szám a Spa Francorchamps-i kanyarkombináció, hogy boldog-boldogtalan erről beszél, ha az F1 Belgiumba érkezik? Szedjük szét elemeire és nézzük meg!
 

1. Hullámvasút

A pilótáknak mindig nagyobb kihívás egy olyan pályán gyorsan menni, ami tele van szintkülönbségekkel. Nehezebb fékezni egy lejtőn, mint sima vízszintes szakaszon, trükkös bevenni egy olyan kanyart, ami kifelé dől, de a legnagyobb kihívások egyike az olyan kanyar, ami dombon vagy bukkanón fekszik, hiszen, ha a kocsi nem is ugrat, de legalábbis elkönnyül, ami vészesen lecsökkentheti a tapadást. A belga kanyarkombináció eleje lejtőn van (ahol régen néha kicsit fékezni kellett), aztán erős emelkedőbe fordul, ami ekkor a talajhoz préseli a kocsit (és az üléshez a pilótát), olyannyira, hogy leérhet az autó alja, majd végül az emelkedő egy dombon erősen lecsökken és egy (enyhén emelkedő) hosszú egyenesre visz az út. A domború részen persze a kocsi az említett módon elkönnyül, és a vezető is súlycsökkenést tapasztal. Pont mint egy hullámvasúton. Csakhogy itt a pálya közben nemcsak lefelé és felfelé megy, hanem kanyarog is.
 

Az Eau Rouge alsó része. Fotó: Mercedes
 

2. Több mint sikán

Az Eau Rouge ugyan hivatalosan csupán egy balkanyar a völgy alján, de maga a kombináció három kanyarból áll, és mivel a köznyelv ezt a kombinációt nevezi Eau Rouge-nak, itt is erről lesz szó. A kombinációban található egy rövid balos a völgy alján, egy hosszabb jobbos (hivatalosan ez már a Raidillon kanyar), aminek az elején az út emelkedőbe fordul, majd “dombbá válik” és a domb tetején ismét egy bal kanyar érkezik. Ennek a megközelítése és végigvitele is megköveteli az ív precíz megválasztását. Mert ez a kanyarkombináció minden, csak nem lassú.
 

3. Nagy sebesség

Ha harmadik sebességben kéne bevenni, akkor is érdekes lenne, de így, hogy háromszáz körül kell megoldani az irányváltásokat, jóval nagyobb kihívás. Többek között a nagy sebességű terhelésváltások miatt.
 

4. Terhelésváltás

Amikor a kocsi egy kanyarban halad, megdől a külső, terhelt kerekei felé, ami hosszabb kanyar esetén egyfajta stabil állapotot ad. Ám ha az íveket váltogatjuk, akkor a kasztni billeg jobbról balra, balról jobbra, és ekkor drámaian megváltozhatnak a sajátkormányzási tulajdonságok. Egy kényelmesen alulkormányzott kocsi például ilyenkor, amikor a kasztni az átbillenés végén túlterheli az ívkülső kerekeit, akár drámai túlkormányzottságot is mutathat. 
 
Átlag autó, átlag sofőr
Van az utcai autózásban egy olyan jelenség, hogy nem forgalmas országúton, amikor az átlagsofőr nagyobb sebességgel ki akar kerülni egy kisebb állatot az egyszerű manőver balesettel végződik - de első pillantásra szokatlan módon, a jobboldalon hagyja el a kocsi az úttestet. De miért nem a baloldalon? Nézzük csak: a sofőr először balra rántja a kormányt, bemegy a szembesávba, majd jobbra, hogy mégse fusson le az útról. Ekkor a balkanyar miatt jobbra dőlt kasztni, ami alatt a jobboldali rugók összepréselődve várják, hogy kirugózva kiadhassák a felgyűlt energiát, a jobbra kormányzás után átbillen balra, de már akkora hintázással, hogy túlterhelheti a baloldali kerekeket. Egy átlag(nál gyengébb futóművű) autónál ez hirtelen túlkormányzottságot okozhat, amit vagy kezel a sofőr, vagy nem. Ha nem, akkor kicsap a kocsi feneke, és a jármű immár irányíthatatlanul a jobboldali fák közé rohan.
 
Ezért az autózásban a terhelésváltás önálló témakör, arra a futóművet külön be kell lőni, de még így is tartogathat kihívást. Nos, a tárgyalt kanyarkombináció nem egy, hanem két terhelésváltást is tartalmaz.
 

5. Padlógáz?

A nagy sebesség miatt nagy a kocsik leszorítóereje, ezért évtizedekkel ezelőtt elérkezett az F1 abba a stádiumba, hogy akár padlógázzal is be lehetett venni a kombinációt. Aztán az egyre erősebb motorok, és a szabályváltozásokkal folyton visszametszett leszorítóerő miatt egy ideig ismét el kellett venni a gázt a pilótáknak, végül a mostani, “gyengébb” V8-asokkal újra padlógázzal lehet átmenni rajta - legalábbis, ha üres a tank. De miért is különösen fontos, hogy ezt a kanyart gyorsan vegyék be a pilóták?
 

6. Időtényező

Ha az Eau Rouge után egy 150 méteres egyenes lenne, akkor nem számítana sokat, hogy mekkora a kijáratban a sebesség. Így viszont, hogy a hosszú Kemmel egyenes követi a kanyart, különösen fontos, hogy annak az elején a kezdősebesség minél nagyobb legyen, hiszen ha valaki gyorsabb az elején, akkor a teljes egyenesen keresztül gyűjti-gyűjti az időben mérhető előnyt. Egészen addig nő ez a különbség, amíg mindkét kocsi el nem éri a végsebességét (ami elméletünkben legyen azonos, a valóságban persze sosem az, de most ne bonyolítsuk a kérdést .:) Csakhogy a Kemmel egyben emelkedő is, ettől aztán mindez még jobban számít. Ha csatázik két kocsi, akkor az egyenes és az azt követő féktáv remek előzési lehetőséget nyújt, ilyenkor aztán pláne igyekeznek a pilóták. Ezért mindenki megpróbálja az Eau Rouge-t padlógázzal, vagy a legkisebb gázelvétellel megoldani, hogy a lehető legnagyobb sebességet vigyék át a kombináción. Ehhez persze tökösnek kell lenni.
 

7. Bátorságpróba

Az F1 pilóták nyilván elég tökösek már eleve, de az Eau Rouge egy olyan teszt, ami még közöttük is képes megmutatni a különbségeket. Schumacher például élete első F1-es versenyhétvégéjének második szabadedzésén az ott tartózkodó újságírók szerint már hatodik padlógázzal küldte át a Jordant, amivel fel is hívta magára a figyelmet. De sok olyan próbálkozás volt, ahol a pilóta elég tökös volt, csak az autó könnyült el és veszítette el a tapadást, vagy pördült ki a terhelésváltáskor. Jacques Villeneuve jó példa erre, aki többször is túlfeszítette a húrt. A sok trükk mellett a pilótáknak még egy dologra oda kell figyelniük, hogy hova is érkezik a végén az autó, ha a pályán marad. Vagyis inkább érezniük kell, mert látni nem látják.
 

8. Vakon háromszázzal

Az Eau Rouge befejező balos kanyarja “vak kanyar”. A sofőr nem látja a domb miatt, hogy hol is a kanyar kijárata, csak érzésre megpróbálja belőni, ami érdekes feladat lehet 290 felett, padlógázzal. Nem árt, ha a saccolás precízre sikeredik. De ha ilyen nagy kihívás, akkor miért várják a pilóták, hogy a körözgetés során újra és újra elérkezzenek a kanyarhoz?
 

9. Élmény

Mert olyan adrenalinfröccs, ami még ebben a közegben is egyedülálló, ráadásul a hullámvasutazást az F1 pilóták is szeretik. Ráadásul ez is egyike azon kanyaroknak, ahol szinte kézzel tapintható a történelem.
 

10. Legenda

Az Eau Rouge nagyságához hozzá tartozik, hogy robogott már rajta keresztül Fangio, Ascari, Jim Clark, és sok más ikon, és bár hosszú ideig nem rendeztek rajta F1 futamot, a nyolcvanas évek közepétől ismét szerepelt a naptárban, tehát a turbó-korszak rakétáit is megpróbálták a lehető leggyorsabban átküldeni a hullámvasúton. Sajnos, mint minden legendás kanyarnak, ennek is megvoltak a maga áldozatai, itt veszítette az életét például egy C-csoportos Porschéban Stefan Bellof, aki éppen akkoriban tette le az F1-ben is névjegyét.
 
Idén az Eau Rouge-nak a szokásosnál is nagyobb jelentősége lesz, mert az azt követő Kemmel egyenesben lesz a DRS-zóna. Feltéve, ha nem esik az eső, errefelé ugyanis az időjárás meglehetősen kiszámíthatatlan. Viszont, ha esni kezd, az Eau Rouge egy újabb kihívást tartogat majd, a csúszós pályát...

2 komment

Címkék: f1 autó forma 1 formula 1 spa francorchamps eau rouge

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

http://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr773181268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rognork 2011.08.27. 19:15:30

Nagyon jó összefoglaló, esetleg vehetnél fel dadát, és a felszabaduló időben írhatnál a nevezetes pályákról, történelemről.

robian 2011.08.31. 21:33:54

monaco és a hung után minden évben ezt várom a legjobban. hála a javuló minőségű belső kamerás felvételeknek