HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

A rake, azaz a hasmagasság emelkedése

2011.08.02. 09:00 Putz Patrik

Az F1-es kocsik alja nem párhuzamos a talajjal, hátrafelé emelkedik, néhányaknál jobban, másoknál kevésbé, ezt az emelkedést nevezzük angolul rake-nek. Autóról-autóra más, hogy az adott konstrukció milyen emelkedéssel működik jól. Nyilván itt is a Red Bull Racing képviseli a legextrémebb megoldást. 

Annak, amikor tavaly a Red Bullok első szárnya szinte súrolni kezdte a talajt, több összetevője volt, a terhelésre készségesen lekonyuló szárnyfelépítés lehetett ezek közül az egyik. Azóta ennek rugalmasságát az FIA szigorúbban ellenőrzi, ahogy a padlólemez elejének, a splitternek a hajlékonyságát is (a splitterről és a teszt szigorításáról itt egy bővebb poszt). A Red Bullok mindig minden ellenőrzésen megfelelnek, de a szárnyuk továbbra is igen mélyen van.
 
Christian Horner az év elején az ezt firtató kérdésekre egyszer elvesztette türelmét és részletesen elmagyarázta, hogy náluk a fent említett rake nagyobb, mint a riválisoknál. Emiatt a kocsi feneke magasabban van, az orra pedig mélyebben. Pont.
 
Ne legyenek kétségeink, hogy a meredeken álló padlólemez csak egyik ok a sok közül, miért is lógnak úgy azok a szárnyak, de valóban fontos ok. Viszont, ha ennyire egyszerű ez a matek, akkor a többiek miért nem használnak hasonlóan agresszív rake-et? A válasz, mint annyi esetben, most is a diffúzorig, illetve a fúvott diffúzorig vezet. De az első szárnytól kell kezdenünk.
 
Ha az első szárny közelebb futhat a talajhoz, növekszik a hatékonysága. Ha meredekebb a rake, akkor valóban közelebb lesz az első szárny a talajhoz, de ezt persze nem adják ingyen. Meredek padlólemeznél a diffúzor adott esetben kibillenhet az ideális áramlási állapotból, például, ha a kocsi fékezéskor előrebillen, a padlólemez elöl még lejjebb kerül, hátul pedig a diffúzor még magasabbra ugrik. Itt persze centiméterekről beszélünk, de ennyi néha elég ahhoz, hogy a diffúzor ne töltse be a feladatát. Ilyenkor a leszorítóerő drámaian lecsökkenhet, amit mindenáron el kell kerülni. Így hát a megfelelő biztonsági határokon belül mozognak a csapatot a padlólemez szögét illetően.
 
A Red Bullnál a fúvott diffúzort kiaknázva sikerült agresszív rake-nél is megoldani a stabil és hatékony diffúzor-áramlást, így (ezzel is) beelőzték a riválisokat. Bár azok sem ültek ölbe tett kézzel, és mára a legtöbben ezt is lemásolták, a legmeredekebben még mindig a Red Bullok padlólemeze emelkedik. 

1 komment

Címkék: f1 autó forma 1 aerodinamika formula 1 red bull diffuzor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr693119238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bánki 2011.08.02. 13:39:27

Éppen ez érdekelt engem, megnéztem az utóbbi 2 nagydíjról a képeket, letöltöttem a magyar nagydíj időmérőjét is, hogy jobban szemügyre vehessem az autók ezen részét, erre feljövök ide és pont ezt látom. Nagyon jó vagy :)
Köszi a cikket :D
süti beállítások módosítása