Utoljára frissítve: 2011.07.10. 22:20
Az utolsó pillanatban enyhített az FIA a fúvott diffúzorok tilalmán, a McLaren és a Ferrari pedig nagyon berágott. De pontosan miért, és mi köze van ennek Robert Kubicához? Háttérinfók a diffúzor-saga jelenlegi állásáról, ami még messze nem ért véget...
Itt távozik a kipufogógáz a Red Bullból
Az a biztos, ami már elmúlt
Megnyugodtam, amikor múlt vasárnap kiposztoltam a Diffúzor kisokost, hogy innen aztán mindent megtudhat az olvasó, ami ahhoz kell, hogy képben legyen a silverstone-i szabályváltozások előtt. Csak arra nem számítottam, hogy a szabálymódosítás nem is úgy lesz ahogy - és ezzel nem voltam egyedül.
A BMW, mint a hidegfúvás úttörője
Ahhoz, hogy megértsük az FIA engedékenységét, vissza kell mennünk pár évet. Még a BMW-Saubernél Robert Kubica nagyon panaszkodott, hogy az autó fékezés alatt instabil a hirtelen fellépő motorfék miatt. Akkor a BMW azt találta ki, hogy az elektronikus gázpedál lehetőségeit kihasználva úgy csökkenti a fellépő fékező erőt, hogy teljesen nyitva hagyja a fojtószelepet - ez az amit ma már hidegfúvásnak neveznénk, ha a diffúzor hatékonyságát javítanánk vele, de akkor erről még szó sem volt.
Mindeközben mások is elkezdték többé-kevésbé nyitva hagyni a fojtószelepet, ha a pilóta lelépett a gázról, de ennek akkor inkább megbízhatósági okai voltak. A Renault például így tudta kordában a kipufogószelepek hőmérsékletét, náluk a maximális fordulatszám közelében gázelvételnél több, mint 20%-ra nyitva maradt a fojtószelep.
Mindez amiatt érdekes, hogy az FIA eredetileg az idei szabálymódosításkor 10%-ra maximálta volna a gázelvételnél a fojtószelep nyitását elvett gáznál, amire a Renault azt felelte, hogy nekik márpedig ennél többre van szükségük, üzembiztonsági okokból, az FIA ellnőrizheti is, ha akarja, mert úgyis ott vannak a motorelektronikai adatok évekre visszamenőleg. Az FIA ellenőrizte, és valóban ez volt a helyzet. Hogy mindezt valóban a tartósság diktálta-e vagy a BMW-hez hasonlóan a hirtelen fellépő motorféket kontrollálták vele, azt persze innen már nehezen lehet ellenőrizni, mindenesetre a 10%-os maximum első körben úgy módosult, hogy 18000-es fordulatnál legyen inkább 20% ami arányosan csökkenve 12000-nél már csak 10% lehet. A Renault elégedettnek tűnt, az FIA is, ezt ugyanis még mindig nehéz lenne aerodinamikai célokra használni. De ekkor mások is előálltak az extra kéréseikkel.
A Mercedes forrón szereti
Valencia után a Mercedes kilobbizta, hogy ők a hengerek felénél továbbra is alkalmazhassák az eltolt gyújtást, nomeg az üzemanyagfecskendezést is, mert különben problémájuk lesz a forgattyúsházban kialakult nyomással (ez nyilván érinti az összes Mercedes-motort használó csapatot). Akármennyire is jogos a kérés, ez már alkalmas a diffúzor forró fúvására, az pedig természetél fogva hatékonyabb, mint a hidegfúvás. Válaszképp a Renault és a Red Bull követelte, hogy mindezt hozzák egyensúlyba azoknál, akik nem alkalmaznak forró fúvást, különben hátrányt szenvednek. Az FIA engedett, és a Renault motoros csapatoknak felemelte 50%-ra a limitet...
A pletykák szerint a Red Bull amúgy is csak 45%-ra nyitotta ki a fojtószelepet, magyarán úgy tűnik, hogy minden maradt a régiben. Csakhogy a Red Bull, minden valószínűség szerint (akármennyire is tagadja Christian Horner), eddig forró befúvást használt, és 45%-os fojtószelepállás egészen más tészta hidegfúvásnál és kitáguló, forró gázokat prüszkölő forró fúvásnál. Az újabb engedmény mindazonáltal alaposan felbosszantotta a konkurenciát.
“Obi van Kenobi, ön az utolsó reményünk”
A konkurencia, név szerint a Ferrari és a McLaren ugyanis már nagyon készült eme szabályváltozásra, számukra gyakorlatilag kulcsfontosságú, hogy történjen valamilyen - bármilyen - változás, ha az idei szezonról nem akarnak már most lemondani. Akármennyire is kétséges a tiltás hatása az erősorrendre, rontani úgysem tud az esélyeiken. A Ferrari ráadásul minden jóból kimaradt, hiszen nem hivatkozott semmilyen megbízhatósági engedményre, így nem használhatja a forró fúvást, és az gázelvételi limitje is maradna 20%-os.
Hogy mennyire felhúzták magukat, arról sokat elárul egyrészt az a vita, amit a pénteki sajtótájékoztatón folytatott Horner és a mclarenes Martin Whitmarsh, másrészt az, hogy a Ferrari és a McLaren azzal protestáltak az engedmények ellen, hogy péntek délután maguk is az 50%-osra nyitott programmal mentek. Nem is tudom mikor volt utoljára olyan, hogy két sokszoros világbajnok csapat vállaltan szabálytalan autóval küldte ki pilótáit az aszfaltra. Az FIA a holnap délelőtti szabadedzés előttre ígért végleges megoldást.
Update 1
Az FIA szombat reggelre visszakozott, a szabadedzés előtt minden csapatnak kiküldte az üzenetet, hogy az eredeti terv lép életbe, amely 10%-ban maximálja a fojtószelep nyitását gázelvételnél. A Mercedes, aki időben jelezte megbízhatósági gondjait, négy hengernél megtarthatja a gyújtást ekkor is.
Az edzést követően rendkívüli gyűlésre hívta össze a Technical Working Groupot, ahová a technikai vezetőket és a csapatfőnököket is meghívták. Itt arról döntöttek, hogy a silverstone-i hétvégén maradnak a 10%-os korlátnál, de a jövőre nézve a csapatok kezébe adja az FIA a döntést. Ha minden csapat egyhangúlag úgy dönt, hogy ne tiltsák be a fúvott diffúzorokat 2011 végéig, akkor azok maradhatnak azon formában, ahogy Valenciában futottak (ahol már nem lehetett speciális kvalifikációs engine mappinget használni). Ha azonban a csapatok között nincs összhang, akkor marad a tiltás a szezon hátralevő részére. Ezt a döntést akár már vasárnap délelőtt meghozhatják a csapatok és az FIA közösen.
Lehetséges forgatókönyvek - ha marad a tiltás...
A silverstone-i időmérő alapján úgy tűnik, a Red Bull vesztett fölényéből, alig egy tizeddel verték meg a Ferrarit egy olyan pályán, amit az Isten is nekik teremtett. A Ferrari nem sokat vesztett a sebességéből, az ő fúvott diffúzor megoldásuk amolyan extra volt, amit a teszteken másoltak a Red Bulléról.
A legnagyobb vesztesnek a McLaren tűnik. Az idei autót egy különleges kipufogó, az úgynevezett octopus köré tervezték, amely bonyolultra és megbízhatatlanra sikeredett, anélkül viszont másfél-két másodperc körüli lemaradásban voltak a tesztek szerint.
Az RBR megoldását lemásolva megoldódott a gond, egy csapásra az élmezőnyben találták magukat a szezonnyitón. Úgy tűnik, hogy a különleges oldalszekrény megoldásuk teljes kiaknázásához szükség van a fúvott diffúzorra is, most, hogy nem használhatták, újra jelentkezett a másfél másodperces lemaradás. Lehet, hogy a versenyen ebből még faragnak, de a visszaesés így is drasztikus.
Ha tehát a tiltás marad, a Ferrari elkezdhet visszakapaszkodni, a McLaren pedig bajban lesz.
... ha feloldják a tiltást
Ha a visszatérhetnek a fúvott diffúzorok, akkor nehéz olyan körülményt elképzelni, ami megingathatja a Red Bull fölényét, legalábbis olyan mértékben, ami már veszélyezteti Vettel pozícióját a pontversenyben. A vb lefutottnak tekinthető, de a versenyeken ettől függetlenül jól szórakozhatunk.
Update 2
Nem sikerült a csapatoknak megegyezniük, marad a fúvott diffúzorok tiltása, ami az élen állók közül csak a Ferrarinak kedvez. A szombati kibővített TWG gyűlésen a Sauber volt az a csapat amelyik egyértelműen ellenezte, hogy a valenciai szabályokhoz visszatérjenek, a Williams pedig úgy állt hozzá, hogy mielőtt dönt, tárgyalnia kell a Cosworth mérnökeivel. A vasárnapi második összejövetelen az információk szerint a Sauber és a Ferrari szavazott úgy, hogy maradjanak a silverstone-i 10%-os szabálynál, a többiek engedélyezték volna a fúvott diffúzorokat. Hozzáteszem, a Williams ugyan jól jár a betiltással, de úgy tűnik az F1 érdekeit szem előtt tartva inkább lemondanának a rövid távú előnyökről. Mert az ügy ugyan le is zárulhatna ezzel a szavazással, de akkora a feszültség, hogy erre semmi garancia nincs, és bár már így is sokat rontott az F1 imázsán, lehet, hogy további mélyrepülés következik...
Egy kis háttér
Többen kérdeztétek, hogy miért év közben hozták ezt a szabályváltoztatást. Valóban nem díjnyertes ötlet menet közben variálni a keretfeltételeket, de ahogy ebben a sztoriban követték egymást az események és a döntések, a végeredmény csak ez lehetett.
A Cosworth volt az egyetlen motorszállító, amelyik nem rendelkezett forró befúvást lehetővé tevő technológiával, és partnerük a Williams kérte az FIA állásfoglalását. Bár az ilyen állásfoglalásokat Charlie Whitingtól kapják a csapatok, van amikor ez nem garancia arra, hogy ugyanaz a megoldás, ha más csapatok esetleg megóvják, szabályosnak bizonyul. Ugyanis utóbbi elbírálás már nem Whitingon múlik, így az a testület hozhat teljesen más verdiktet is. A fúvott diffúzorokat már második éve használják, azonban most elért egy olyan pontot a használata, hogy Whiting azt már nem érezte szabályosnak, illetve, ha bárki megóvta volna a Cosworth-ös csapatok közül, akkor akár elmeszelhették volna az élcsapatokat, kizárva a fél mezőnyt, nullázva az eredményeket, nevetségessé téve az F1 egészét. Az óvás veszélye valós volt, maga Whiting mondta, hogy a megegyezett az óvást meglebegtető csapattal (amelyik a pletykák szerint a HRT volt), hogy pontot tesz az ügy végére, cserébe a csapat nem óvja meg az eredményeket.
Bár már a spanyol futamtól tiltva lettek volna a fúvott diffúzorok, a csapatok hatékonyan lobbiztak a halasztásért, így a tiltás csak a silverstone-i futamtól lép érvénybe.
Update 3
A versenyt követően gyakorlatilag megegyeztek a csapatok, a német futamtól ismét engedélyezik a fúvott diffúzorok használatát. A vasárnap reggeli meetingen a Ferrarit a technikai igazgató, Pat Fry és a motorfejlesztésért felelős Luca Marmorini képviselte, akik az öt pontban részletezett tervezetet saját hatáskörükben nem írhatták alá. Azonban már a rajtrácson jelezte a Ferrari főnök Stefano Domenicali Martin Whitmarsh-nak (FOTA elnök), hogy aláírják az egyezséget. A verseny után a Sauber maradt az egyetlen ellenző, de mivel egyedül maradtak a véleményükkel, inkább félreálltak. Innentől az FIA pecsétje is garantált, mert az öt pontban benne van az is, hogy senki sem fog óvni a rendszer használata miatt, ami, mint említettem a fő motivációja volt az egész mizériának, Charlie Whiting ugyanis nem nyomott volna keresztül az év közepén egy ilyen gyenge lábakon álló, kivételektől és engedményektől tarkított, folyton pontosításra szoruló szabályszigorítást, ami közvetlenül kihathat a vb kimenetelére.
Utolsó kommentek