HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Ahol lopni muszáj

2011.05.08. 22:50 Putz Patrik

Az F1-ben kemény törvényeknek kell megfelelni, hogy egy csapatot a csúcsra lehessen tolni, és aztán ott is tartani. Aki lecsúszik, és pár évre ott ragad, azt könnyen beszippanthatja az az örvény, hogy nem hozzá szerződnek a top pilóták, faképnél hagyják a legbőkezűbb szponzorok, és a kulcsembereket is elszívja egyik-másik sikeresebb rivális, aztán megjelennek a fizetős pilóták... nem is mondom tovább.

A sikerhez száz százalékon kell teljesíteni, és ez alatt nemcsak az egyes alkalmazottak egyéni teljesítményét kell érteni, az édeskevés, ha nem összehangoltan, egy irányba dolgoznak.
De tegyük fel, hogy az irányítás is remek. Sikerül jó irányt találni a fejlesztéseknél is; a siker/kockázat egyensúlyra ügyelve, az erőforrásokat nem pocsékolva a csapat kihasználja a saját kereteit. Elegendő ez? Dehogy!
Amint elkezdődik egy szezon - nem a pályán, hanem az autók bemutatásával - a csapatok egymás autóit a lehető legalaposabban megvizsgálják. Először fotókon, majd a tesztelések alatt élőben is szemügyre veszik, már amennyire ez lehetséges.
 
 

Innováció és/vagy indigó

Minden csapat megpróbál némi előnyt szerezni egy-egy új ötlettel - ahogy az történt kismilliószor az F1-ben -, de amint láthatóvá válik az újítás, azt pofátlanul lemásolják, kipróbálják a többiek. Ne gondoljuk, hogy a paddock egyik legnagyobb zsenijének, Adrian Newey-nak nehezére esik, hogy le kell másolnia egy olyan megoldást, mint a dupla diffúzor, vagy az F-csatorna.
 
Renault hátsószárny-véglap bemetszése 2004-ből
 
Mert ha valaki azt gondolja, hogy itt számít valamit a büszkeség, az nagyot téved. A képen látható megoldást (ahol a beam wing feletti nagy nyomású levegőből a függőleges véglap bemetszésével kieresztenek egy picit a hátsó kerék mögé, ahol az segít csökkenteni a légellenállást) a Minardi alkalmazta először 2004-ben, de a Renault-tól a McLarenig lemásolták az akkori topcsapatok, mert ez is egy apró trükk, amiből a lehető legtöbbre van szükség, hogy valaki győzhessen. Minden el nem csórt megoldás egy elszalasztott lehetőség. Ha ez az apróság hoz pár ezredmásodpercet körönként, szemrebbenés nélkül lekoppintják akár a sereghajtó csapattól is. Aztán elemzik, néha a fejüket vakarják, megértik, kipróbálják és kiderül, hogy működik-e vagy sem. Mert nem minden megoldás működik hatékonyan az ellenfelek autóin, ha épp más koncepcióval tervezték az adott kocsit, lehet, hogy nem illeszkedik a rendszerbe, nem hoz számottevő előnyt.
Lopás vs. lopás
Mindez természetesen nem keverendő össze azzal, amikor adatokat lopnak/szereznek egymástól a csapatok, ahogy az történt az utóbbi években a Toyota, a McLaren és a Renault esetében is. Más, ha a pályán figyelik ki a riválisok azt, ami látható és más, ha adathordozók cserélnek gazdát...

Ha valaki nem használja ki a lehetőségeit

A Virgin a jelenlegi mezőnyben az eklatáns példa arra, hogy milyen, ha valaki nem használja ki a lehetőségeit - és itt most nem a rivális megoldások másolására kell gondolni, hanem az eleve adott keretek kiaknázásának elégtelenségére. Nick Wirth-nek, a csapat technikai igazgatójának a filozófiája, hogy a szélcsatornai tesztek mellőzésével, teljes egészében számítógépes szimulációval, CFD-vel tervezik az autót. De mivel az eredmények elmaradtak attól, amennyi az idei fejlesztés árához passzolna, egyre nő a nyomás a csapaton belül is, hogy inkább tolják be a modellt szélcsatornába, csak ne kullogjanak már a mezőny után.
 

Mindenki mindenkit

Newey panaszkodott, hogy a McLaren javulása a tesztekhez képest főleg az új kipufogónak köszönhető, amit a Red Bulléról másoltak. Ez igaz is, de erre panaszkodni, olyan, mint a Szaharában sajnálkozni a sok homok miatt. Mert ha csak az idei autókat nézzük, a Ferrari a hátsó felfüggesztését a Renault korábbi megoldása inspirálta, miközben a Renault már a Red Bull pullrodos futóművét másolta (ahogy a Mercedes és a McLaren is), a Mercedes tavalyi légbeömlőjét a Force India és a Team Lotus másolta le, a Ferrari első felnijét a McLaren. 
És valahol, egy gyár műszaki részlegén, most is éppen egy rivális kocsi fotóját elemzik...

7 komment

Címkék: f1 autó forma 1 másolás formula 1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

http://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr602888612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Real Simon says 2011.05.09. 10:10:28

Kegyetlen világ a Formula-1. Itt nem a "való világ" morális elvei érvényesülnek: ha egy csapat nem másolja le, vagy legalábbis nem néz alaposan utána egy másik csapat bármilyen kis újításának, az nem végzi elég jól a dolgát! Menthetetlenül lemarad, visszaesik. A McLaren nem készült el az összes update-jével Isztambulra, meg is lett az eredménye: Hamilton csak 4., Button 6. lett; az elmúlt 3 hetet végigfejlesztő Ferrari lépéselőnybe került. Ahogy Ron Dennis mondta anno Eddie Jordannek: "Welcome to the piranha Club!" :)

Apacs77 2011.05.09. 22:20:11

Bocs, csak írtad, hogy a minardi használta a bemetszést először 2005-ben és a képen a 2004-es renaulton már rajta van...

vasgyuszi 2011.05.10. 21:36:11

Van-e méylrehatóbb információ a RedBull KERS-érol, annál, mint amit a hétvégén a Newey bácsi (vagy a furcsaszemu osztrák bácsi) elkottyintott, melyszerint nekik 6 akksiból áll a rendszer és megletosen nagy hoterhelésnek vannak ezek kitéve, míg a rivális rendszerek jórészt a Mercedes-tol lettek vásárolva és 1 akksit tartalmaznak. Megint beütött A. Newey zsenije, hogy a súlyelosztás miatt elbonyolították a KERS-et, ami így jóval nagyobb befektetés, mire muxik, de akkor istencsászár :)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.05.11. 10:26:42

@vasgyuszi: nincs, bevallom én erről a 6 akksis dologról is lemaradtam :) annyi tudható, hogy míg a többiek a jól hűthető oldalszekrényekbe, annak az aljába stb pakolják a KERS egy részét (egy másikat meg az üzemanyagcella alá), a Red Bull a motor mögé, a váltó mellé alulra teszi két oldalra a KERS néhány egységét. Itt egy kép róla, a dobozt kell nézni a "vigyázz nagyfeszültség"-szimbólummal:
img1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-KERS-c890x594-ffffff-C-8f18284a-481932.jpg
Itt sokkal nagyobb a hőmérséklet és a vibráció is, de állítólag mára már jórészt megoldódtak a problémák.

f1guru · http://f1guru.blog.hu/ 2011.05.11. 17:22:16

Szerintem is teljesen normális dolog az ipari kémkedés a F1-ben. A McLaren-ügyből csakis politikai okok miatt csináltak akkora feneket 2007-ben (Ron Dennis vs Max Mosley). A Toyota-ügyből semmi nem lett, pedig az sokkal súlyosabb volt.

Bánki 2011.05.11. 20:48:00

Érdekes hogy a Red Bull hátulja még ígyis a KERS-szel együtt is a legkeskenyebb