HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

A holnap F1 motorjai

2011.03.10. 09:50 Putz Patrik

A raliban már debütált az FIA által erősen támogatott világmotor koncepció, és a nemsokára a WTCC-ben is bemutatkozik a motortípus. Most úgy tűnik, hogy az F1 sem kerülheti el, hogy 2013-tól egyhatos négyhengeresek hajtsák majd a kocsikat. Jó-e ez vagy sem?

Először is leszögezném, hogy a sokak által hangoztatott “jaj mi lesz az F1-gyel, ha egyhatos piszlicsáré négyhengeresek lesznek itt, na én nem nézem többet, az biztos” és a szintén sok helyütt olvasható nosztalgia, hogy “azok az ezerkétszáz (-ötszáz, -nyolcszáz, kétezer) lóerős turbós kocsik a nyolcvanas években, hejj, az volt a csúcs” éles ellentétben áll egymással, minthogy a BMW hipererős turbósa is négyhengeres volt, és nemhogy egyhatos, de egyötös... Az igaz, hogy most messze nem lesznek ilyen erősek, de lesz majd KERS, hogy kiegészítse a teljesítményt. Az mindenesetre belátható, hogy a varrógépmotorral is lehet szépen versenyezni, meg lehet nézni a youtube-on. A fenti a sopánkodást (és annak variációit) a kommentekben így meg is spórolhatjuk :)
 
Koncentráljunk inkább a lényegre. Milyen egy ideális F1 motor manapság?
  • olcsó fejleszteni
  • olcsó gyártani
  • környezetbarát / kis fogyasztású
  • kapcsolatban van a piacon lévő kocsikkal 
  • reprezentálja a fejlődést és a magas technikai színvonalat
  • nagy presztízsű
  • erős
  • szép hangja van
 
Nézzük akkor sorjában:
 

1. Olcsó fejleszteni

Nehéz ügy, az a legolcsóbb, ha nem fejlesztik, teszem azt befagyasztják a fejlesztést, mint most. Szöges elletétbe kerülhet az ötödik ponttal, ha túl sokáig van befagyasztva a fejlesztés. De egy új motorformula bevezetése mindig nagy költség, viszont relatíve lehet kisebb egy másik motorformulához képest, olyannyira, hogy akár újabb gyártókat is bevonzhat a sportágba. Ez történhet most, hogy az új világmotor koncepciója becsábíthatja akár a VW-t (vagy az Audit, Porschét, egyre megy) az F1-be.
 

2. Olcsó gyártani

Nagy lökettérfogatú, sokhengeres V motorokat, amelyek nagy fordulatra vannak optimalizálva, drágább gyártani, mint kisebb, sornégyest, ami nem forog annyit, eddig egyszerű a matek, de a turbó itt költségnövelő tényező. Persze itt is lesznek majd további megkötések, még kevesebb motor lesz használható egy évadban, a költségek fékentartása végett.
 

3. Környezetbarát / kis fogyasztású

Közvetlen benzinbefecskendezéses motor lesz, kisebb fordulatszámmal, energiavisszacsatolással, jelenleg ez egy környezetbarát megoldásnak tűnik papíron. Persze objektíve még így is rengeteget fog fogyasztani, de “környezetbarátabb” lesz.
 

4. Kapcsolatban van a piacon lévő kocsikkal

Jönnek a marketingszempontok. Tegye fel a kezét, aki nem értette, hogy az E60-as M5-ös BMW miért V10-essel készült annak idején. “Nyerj vasárnap, adj el hétfőn”  mondta állítólag Bob Tasca, de ez persze akkor a leghatásosabb, ha a szalonban ácsorgó kocsik valahogy összeköthetőek azokkal, amik vasárnaponként a pályákra gurulnak. Ha más nem, legalább a motor legyen ugyanaz (na jó, hasonló).
 

5. Reprezentálja a fejlődést és a magas technikai színvonalat

Ismét egy marketingszempont: ha a gyártó már áldoz annyit, hogy a motorsport csúcsán lévő F1-be invesztál, akkor ciki lenne mindezt valami ósdi technikával csinálni, az egész cirkusz imidzse romlik, ha nem tart lépést a fejlődéssel. Tehát ez nemcsak a gyáraknak, de a sportnak is fontos.
 

6. Nagy presztízsű

Itt ugrik be az ellentét az első két ponttal. Nagyobb marketingérték lehet egyrészről, ha csillivilli sokhengeres V motorokkal futnak az F1-ben, de a legtöbb gyártónak az is az érdeke, hogy a vevő úgy érezhesse, hogy az ő kompakt kombijának az orrában is ugyanaz az egyhatos pöfög (lásd négyes pont). A legjobban a négyhengeres koncepció a Ferrarinak fáj, hiszen ők aztán végképp nem terveznek semmit sem gyártani a közeljövőben egyhatos négyhengeressel... ráadásul az általuk erősen preferált, ám végül elbukott B terv a V6-osokkal sok szempontból egyszerűbb lett volna, például nem lenne szükség bölcsőre a sornégyes körül hogy a kellő merevséget a biztonsági cella és a váltó/hátsó futómű között biztosítsa.
 

7. Erős

Ezt nem kell magyarázni. Hova lennénk, ha egy F1-es motor gyengébb volna, mint egy kisebb kategóriájú versenyautó. Az látható, hogy a mostaniaknál gyengébb lesz, de a KERS-szel számolva azért nem lesz okunk panaszra.
 

8. Szép hangja van

Mellékesnek tűnik, de mégsem az. Az F1-et a helyszínen a legtöbb esetben a hangja miatt nézik (jó kis képzavar, de így van), és ez nem fog eztán sem változni.
A négyhengeresek elvileg nem a szép hangjukról híresek, de mivel elpörögnek majd 12000-es fordulatig, nem lesz ugyanaz a kategória, mint az utcai egyhatosok. Ráadásul erre, saját jól felfogott édekében külön figyelni fog az FIA, hogy normális hangja legyen az F1-es világmotornak.
 

Mi az a világmotor?

Max Mosley ötlete, hogy azonos alapú motorokkal lehessen hajtani az F1, F2 és WRC autókat. Azóta ez kiegészült a WTCC-vel is. A WRC-ben és a WTCC-ben idén már bevezetik/bevezették a világmotort.
Eddig csak a ralivébén debütált változatot ismerhettük meg közelebbről: az új 1600 köbcentiméteres turbómotorokat 33 milliméteres szűkítővel kell ellátni (ez ott tavaly 34 mm volt), hogy ne léphessék (nagyon) túl a 300 lóerős értéket. A turbónyomás maximum 2.5 bar lehet – ez eddig nem volt maximálva, így a kocsik bővében voltak a nyomatéknak, már szinte alapjárattól húztak rendesen, és elég volt 7500-ig pörgetni a motorokat. Idén nyomatékszegényebbek a motorok, ezért pörgősebbre tervezik őket, 8500-ig lehet (és kell is) forgatni őket. Az F1-ben a megegyezések szerint 12000-ben lesz a maximálva a fordulatszám, tehát sok mindenben más lesz, mint a WRC-ben illetve a WTCC-ben futó konstrukció.

Update:

Az új motorformula bevezetése 2014-re halasztódik. A sornégyes elrendezés helyett V6-os motorok lesznek, és a maximális percenkénti fordulatszám 12000 helyett 15000 lesz. A többi paraméter elvileg változatlan.

17 komment

Címkék: motor f1 autó forma 1 turbo formula 1 world engine vilagmotor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr472727135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RubensIndy 2011.03.10. 21:38:21

Lol ezen jót nevettem. Azért kicsit utána olvashatnál mielőtt ekkora kakihalmazt összehánysz :)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.03.10. 21:55:09

@Pinti: azt persze nem árulod el, mi volt vicces, ugye? Nem baj, itt fikázni is lehet, gyere máskor is :)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.03.10. 22:00:04

Most esik le, hogy megjelent az első troll! Itt a tavasz, kikelet...

RAH-66 2011.03.11. 19:32:42

Üdv,
A kép ugye az LG F1 kiállitáson készült?:)))
Tavaly volt egy Racecar Engineering, amiben Dr Ulrich Baretzky-vel készült egy hosszabb interjú a Global Race Engine kapcsán. Au Audi(és a VW) pl. szívesen szálította volna ezeet a motorokat. Amúgy szerintem F1-ben soha nem lesz(nem is lenne jó véleményem szerint)bevezetve, alapjaiban más karakterisztikájúak azok a motorok. Rallyban és Túraautózásban viszont lehetséges.

RAH-66 2011.03.11. 19:41:57

AZ eredeti GRE tervek szerint egyébként egy beszállító készítette volna ezeket a motorokat, a különböző kategóriák igényeire optimalizálva de "ugyanaz" a motor lett volna használva. De nyilván pl. egy Citroen vagy egy Ford nem használna szívesen egy VW vagy egy BMW által gyártott motort. Meg a marketingesek rémálma is lett volna az egész.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.03.12. 09:14:17

@RAH-66: Igen, az LG F1 kiállításon készült a kép, csak utólag rátettem az ikszet az egyik hengersorra.

Az, hogy egy motorszállító adja az alapot a világmotorra, egy halva született ötlet, akárhogy is nézzük, a marketingszempontok hajtják a gyárakat az F1-be, és ha ezt megvagdossák, akkor kiürülhet az egész.

A hírek szerint nagyon is előrehaladott a világmotor bevezetése, decemberben elfogadták a végleges tervezetet a gyártók (hogy egyáltalán 2013-ban bevezethető legyen a formula), csak éppen ez a tervezet nem publikus (illetve csak a gyáraknak az). Infót kiszivárogtatni is csak a gyári szakemberek tudnak erről.

Valóban más a karakterisztika tök más, mint a raliban, de gyakorlatilag csak a lökettérfogat lesz azonos azzal, ami a raliban már két versenyen túl is van...

RAH-66 2011.03.12. 11:37:24

@Putz Patrik:

Igen, az eredeti ötletre gondoltam, hogy az nem lesz soha megvalósítva. Hogy kvázi ugyanaz a motor legyen több kategóriában is használva. Az meg, hogy ugyanazok a fő technikai paraméterek (1,6L Turbó, sor 4), a fogalmat mint Global Race Engine-t használni szerintem erőltetett az FIA részéről. Helyesebb lett itt is volna downsizingnak nevezni.

Az F1-ben valóban tudomásom szerint is 2013-tól lépnének életbe ezek az új motorszabályok, sajnos...és akkor fogom visszasírni csak igazán a 3L/V10/20000+ rpm érát.

RAH-66 2011.03.12. 11:50:46

Rally-ban is az 1.6-os turbók, hát Mexikóban eléggé gyengusak voltak, Ogier pl. panaszkodott is, hogy lassúak a kigyorsításoknál a korábbi 2.0-s turbókhoz képest.
Az a marketing-bullshit meg, hogy ugyanaz a motor van a győztes versenyautóban (lásd Ford ecoboost), mint amit megvesz az ember utcára, meg nemtom kinél jön be, de akinél igen az meg is érdemli.
Nekem mindenesetre az nem szimpi, hogy próbáljuk az utcai autógyártásra hivatkozván a versenysportban is ezt a downsizingot véghezvinni, holott köze nincs egymáshoz a kettőnek.

korlat 2011.03.13. 07:42:34

ugyan baromi nagy meló lenne, sőt nem vagyok biztos benne, hogy egyáltalán lehetséges-e, de nekem egy olyan motorszabály tetszene, hogy meg lennének adva a főbb paraméterek és az ahhoz tartozó maximális értékek. úgy értem, hogy mondjuk eldönti a kedves csapat, hogy vényócat akar, vagy sornégyet turbóval, vagy akár egyhengeres kétüteműt, de akkor meg van szabva, hogy ha sornégy, akkor 1,6 turbónyomás max ennyi és ennyi, ha v8, akkor csak szívó, ha meg egyhengesest akar, akkor meg.... oldja meg:)

korlat 2011.03.13. 07:44:23

hogy ez a szezon folyamán azt okozza, hogy egy adott pályán az egyik van előnyben, a következőn meg a másik. de hatalmas különbség ne legyen köztük, hogy megmaradjon a változatosság.
btw, alfa '79 F12 hangja megvan?:)

RAH-66 2011.03.13. 13:48:29

@korlat:

Javaslom neked a Le Mans-i típusú endurance versenyzést, ott épp ez az egyik eszenciája a dolgoknak. Amúgy meg motorfejlesztésben az F1 fölé kerekedik az LMS/ILMC mostanság.

Real Simon says 2011.03.17. 11:23:33

@Pinti: barátom, olyan kisstílű kúszópaszuly (alisa fikázógép) vagy, mint a nickneved!

Real Simon says 2011.03.17. 11:29:36

Jól összeszedett, alapos írás, ahogy itt megszoktuk! Ennyit a "nyalizásról":) Nekem személy szerint tetszik Montezemolo kompromisszumos javaslata (V6 Turbo), de alighanem azért, mert a nyolcvanas évek a kedvenc F1-es korszakom. Ha a legtöbb gyártónak soros négyhengerest dob piacra az utcai kocsikhoz, akkor ezt kell átvenni az autóversenyzásben is. Nekem mondjuk a VW nemigen hiányzik az F1-ből, de ha Porsche néven nyomulnának, mindjárt beindul bennem a nosztalgia és akkor azt mondom: hajrá! Itt jönnek képbe a fent emlegetett "marketing-okok".
RAH-66: a Global Race Engine ("világmotor") koncepciót/elnevezést nem Patrik találta ki, az FIA is így használja. Ha a WRC, WTCC után 2013-tól bevezetik az F1-ben is, valóban világmotorról beszélhetünk.

RAH-66 2011.03.18. 21:35:21

@Real Simon says:

"a Global Race Engine ("világmotor") koncepciót/elnevezést nem Patrik találta ki, az FIA is így használja."
Nem is mondtam egy szóval sem, hogy ő találta volna ki.
Igen ezt én is tudom, olvastam is sokat róla. De nekem a megnevezés gépész lévén elég pontatlan...Világmotor nekem inkább egy motorcsaládra utalna, de ezeknek lényegében nem sok köze lesz egymáshoz, azonkívül, hogy 1.6L, sor4, turbó.
Ez inkább egy jól hangző marketing bullshit az FIA-től, kb. hogy annyira, amennyire az utcai autógyártásra hivatkoznak. Köze nincs a kettőnek egymáshoz.

RAH-66 2011.03.18. 21:37:42

Patrik,

A Mclaren féle Octopus kipufogóról fogsz írni? Elég nagy zsákutcába került a csapat vele, sajnos.

Vestris · http://lattam.blog.hu 2011.03.19. 15:54:41

@korlat: Nem annyira bonyolult dolog, a vitorlázás világában rengeteg hajóosztály van, amelyben így adják meg, milyen hajó indulhat adott kategóriában. Hosszú képletek, méretek, stb. És nagyon izgalmas. Jó ötlet lenne szerintem is.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.03.21. 09:01:47

@korlat: az FIA GT-ben van hasonló az egyik osztályban, hogy vagy kisebb turbós, vagy nagyobb szívó, és az elrendezés sincs nagyon megkötve. Amúgy a nyolcvanas évek elejéig szintén így volt az F1-ben, hogy vagy kisebb turbó- vagy nagyobb szívómotor.

Azt az Alfát még nem hallottam, de otthon megvan ez: Open Pipe Sypmhony (www.amazon.com/Open-Pipe-Symphony-Various-Artists/dp/B00000J70U) remek lemez :)

@Real Simon says: Köszi! A V6-os turbó sok szempontból jó kompromisszum lenne, ha a nézők szavaznának, tuti ez jönne ki a soros négyes helyett.

@RAH-66: Az Octopusról gondoltam írni, de olyan kevés a biztos információ (közelít a zéróhoz, míg találgatásból rengeteg van) hogy amíg nem derül ki több a dologról, addig csak figyelek.
süti beállítások módosítása