HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Mire jó az alávágott oldalszekrény? - rajzok a múltból 2. rész

2011.02.14. 06:20 Putz Patrik

Nem is olyan régen az F1-es autók oldalszekrényei, melyek a hűtőket, kipufogókat és az elektronikák egy részét rejtették, egészen doboz alakúak voltak. Függőleges, sík oldaluk volt és vízszintes tetejük. Aztán 2002-ben a Ferrari először elkezdett hátrafelé lejtős oldalszekrényt alkalmazni az F2002-vel, majd az egy évre rá megjelent F2003-GA-nál először alkalmazták azt, amit ma undercut sidepodnak, azaz alávágott (vagy alámetszett) oldalszekrénynek hívunk - kissé lekerekítették az oldalszerkény alját.


A 2005-ös Sauber, az akkori idők legjobban alávágott oldalszekrényével.

“Könnyebb megkerülni, mint átugorni”

A megoldás célja egyszerű: az oldalszekrény aljánál a lehető legkisebb ellenállással hátravezetni a levegőt, hogy a diffúzor teteje fölött a leghatékonyabb lehessen az áramlás. Ebben nagy segítség, ha van bargeboard, terelőlemez is, ami szintén kifelé terelget az elölről érkező levegőből egy szeletnyi részt (a rajzon az MTC GSM feliratú lemez a bargeboard).
 
Mindeközben az oldalszekrény az elejének a felső részén hordja a beömlőnyílását, az itt belépő levegő odabent az erősen megdöntött, befordított vagy akár behajtogatott hűtőkön átjutva felforrósodik, majd távozik az erre szolgáló nyílásokon. Ezek a nyílások régebben hol rácsként jelentek meg, hol kéményként fújták a levegőt a hátsó kerekek fölé, amióta pedig az utóbbi megoldások javarészt tiltottak, a sebváltó mellett, illetve a motorborítás hátuljánál eresztik ki a forró légáramot.
 
Az idei legextrémebb példa a Toro Rossoé, ők úgy alámetszették az oldalszekrényt, hogy már dupla padlólemezről beszélhetünk - erről Scarbs F1 blogján olvashattok egy remek leírást angolul.
 

4 komment

Címkék: ferrari f1 autó forma 1 aerodinamika formula 1 toro rosso sauber alavagott oldalszekreny undercut sidepod

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

http://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr212659241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Morgó Muki 2011.02.14. 10:33:17

Érdekes ez a Toro Rossos megoldás. Kíváncsi vagyok, hogy a McLarenen mikor fog megjelenni, mert az ő oldalszekrényük nyílása már így is magasan van, kiált ezért a megoldásért. Persze nem tudjuk, hogy a hűtő alatt van-e még hely, hogy teljesen alávágjanak az oldalszekrénynek.
Meg az is érdekes, hogy a függőleges szárny miért nem jelenik meg minden F1-es autón az alávágott szekrénnyel együtt?
formula1techandart.files.wordpress.com/2011/02/fw33-b-valencia-winter-2-f.jpg
Miután sokkal több technikai oldalt olvasol nálam, ezért feltennék egy az oldalszekrényhez csak részlegesen kapcsolódó kérdést. Gyakorlatilag minden versenyhelyszínen más a levegő hőmérséklete. Általában persze meleg van, de egy esős versenyre felesleges ugyanakkora hűtő mint a Hungaroringre. Ilyenkor hűtőt cserélnek? Vagy nagyobb bargeboarddal kevesebb levegőt engednek be?

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.02.14. 21:17:51

@Morgó Muki: szerintem a McLaren az idén biztosan nem csinál dupla padlólemezt, van elég dolguk azzal, hogy kiérleljék az U(vagy L) alakú oldalszekrényüket, és kitalálják melyik kipufogómegoldás lesz a nyerő abból amit tesztelnek.

A függőleges szárnyacska főleg a kerekek mögötti turbulens levegőt egyengeti, van akiknek nem hoz annyi hasznot hogy feltegyék, hogy miért, azt ők tudják csak.

Ami a hűtők méretét illeti, az nagyjából állandó, amivel játszanak a csapatok, az a kivezető nyílások mérete. Ha kicsi a kivezetőnyílás, akkor nem tud annyi levegő áthaladni, így elöl is feltorlódik és ami nem jut be, az kikerüli az oldalszekrényt.

czola 2011.02.16. 08:18:12

Szia!
Gratulálok a blogodhoz! Nem is értem, h miért nincs kint az Indexen...
Majd ha 1x sok időd lesz, írnál légyszi a Tyrell P34-ről? Szerintem a F1 történelmének 1ik legizgalmasabb autója, amit majdnem mindenki ismer :)

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.03.08. 23:24:29

@czola: Köszi. Volt már a blog index címlapon (a felelősöknek már gondolom felmondtak, vagy elragadta őket egy muff :D) nincs lehetetlen.

A Tyrellről nem terveztem írni, de ki tudja... amúgy nemrég halt meg a tervezője, Derek Garner, aki miután besokallt az F1-ből elment divízióvezetőnek a BorgWarnerhez. Manapság próbálna meg egy ilyet lépni, egy sztártervező, két kézzel és zsíros csekkekkel kapkodnának utána.