HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

Főszerepben a beam wing

2011.02.05. 01:16 Putz Patrik

Most, hogy betiltották a duplafedelű diffúzorokat, felértékelődött a többi szárny szerepe. Az első szárnyon és a hátsó szárny felső részén nem lehet számottevően növelni a leszorítóerőt, de a hátsó szárny alsó részének, a beam wingnek a hatékonyságán bőven lehetett javítani. Nem mintha eddig más profilt alkalmaztak volna, de az autó alakja nem igazán engedi, hogy tiszta légáram érje ezt az elemet, és eddig mindig fontosabb volt valami más, mint ennek az utolsó kis szárnyacskának a jóléte. A legtöbb esetben a diffúzor hatékonysága volt a legfontosabb szempont, de most ott igencsak megkötötték a mérnökök kezét, így a beam wing idén - Sam Michael, a Williams technikai igazgatójának a szavaival élve - képes lesz csatákat eldönteni. A legtöbb csapat a szokásos utat követte, a lehető legkeskenyebbre vették a kocsi hátulját, hogy bőven érje levegő. De ez a levegő ilyenkor azért meglehetősen turbulens.
 

Alsó, felső, király?

Ugyan nem tűnik nyilvánvalónak, de itt a szárny alatti légáram tisztasága éppoly fontos vagy fontosabb, mint a felette áramló levegőjé, ezért most az volt az egyik cél, hogy a szárny előtti területet kiseperjék. A Ferrari keskeny farral és a lehető legjobban előrenyilazott push-rod felfüggesztéssel próbált kitérni a levegő útjából. A többiek eddig (a Sauberen kívül, akik a Ferrari váltójára nem akartak másféle felfüggesztést akasztani) inkább a tisztább légáramot adó pull-rod mellett döntöttek. De ezt többféleképpen oldották meg. A Renault és a Mercedes hagyományos lengőkarokkal és bekötési pontokkal, a Williams továbbment és egészen lapos váltóval készült, emellett olyan magasra tették a felső lengőkarokat, hogy azok a beam wing síkja felett vannak.
 

A McLaren U alakú oldalszekrénye

És ezek után jött a McLaren a - saját szavaikkal - U alakú, vagy ha csak az egyiket nézzük L alakú nyílásokkal ellátott oldalszekrényeivel. Az ábrán látható módon itt a legjobb a légáram útja a beam winghez, de mint mindennek, ennek is vannak hátrányai (ezekről majd egy másik posztban lesz szó). A kék sáv jelzi a levegő útját, amely zavartalanul ér hátra, hogy a szóban forgó alsó szárny alatt (és felett, csak az nincs lerajzolva) elvégezze a rá rótt feladatot.
 
 
Mindazonáltal a McLaren mérnöke, Tim Goss elárulta, hogy a bemutatóautón lévő kipufogómegoldás (ami hagyományos kivezetéssel rendelkező műanyag utánzat volt) nem az, amit a tesztekre és a versenyzésre szántak. Ez lehet olyan elöl kivezetett kipufogó, mint a Renault-é, vagy akár valami más. Mert a megkötések ellenére csak megtalálták a mérnökök a módját, hogy plusz levegőt juttassanak a kocsi alá.

12 komment

Címkék: f1 autó forma 1 aerodinamika mclaren formula 1 diffuzor beam wing

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

http://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr592639782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

RAH-66 2011.02.05. 11:14:32

Üdv,

Most akadtam rá a blogodra, tényleg nagyon jó. Végre vki. magyarul is ír az F1 technikai oldaláról, nemcsak az RE-t a Race Tech-et vagy az Autosportot kell olvasgatni.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.02.05. 11:35:38

Én is csatlakozom, nagyon színvonalasnak tartom a blogot.

Arról érdeklődnék, hogy a Lotus-Renault megoldása a valóságban hogy néz ki?
A motorból egy csövön vezetik előre a gázokat, vagy miképp?

Kösz

RAH-66 2011.02.05. 11:48:14

@tothh:

scarbsf1.wordpress.com/2011/02/01/renault-r31-front-exit-exhausts-fee-explained/

Itt talász róla részletes maqgyarázatot, de az elv lényegében az amit leírtál.

tryclops 2011.02.05. 12:03:14

Joógabi mehet a pics@'ba, ez az oldal meg a könyvjelzők közé.
Forza Patrik Putz! :)

nov2016 2011.02.05. 14:16:49

A JoóGabi féle cikket nagyon nem értettem, hogy mit akar az ezeréve ott lévő oldaldobozokkal.

De így minden világos, köszönjük az írást!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.02.06. 20:34:40

Patrik, szeretem a blogod, mert mindig nagyon színvonalas, szakmailag és stilisztikailag is, épp ezért a "Renault-jé" kicsit szíven ütött. Remélem elütés.

A McLaren oldaldobozainak hátrányairól szóló írást már várom.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.02.06. 21:42:19

@Hammer: kösz, javítottam :)

A McLaren oldaldobozának (és néhány más megoldásnak) hátrányáról szóló poszt kedd körülre várható.

kitfisto 2011.02.10. 15:33:46

patrik mindig is jol prezentalt mindent egyszeruen imadom az irasait, sot mi ismerjuk is egymast szemelyesen.

regi szep idok emlekere leleplezem magam:

laci1 ha igy jobban ismersz :P

Apacs77 2011.02.11. 10:29:17

A mekinél nem csak az oldaldobozok mérete nőtt, de kapott a motor légbeömlője mögé és alá is egy-egy új nyílást. A pilóta feje felettiben lehet is látni radiátort. Gondolom amiket oldalról eltüntettek kerültek ide nem?

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2011.02.12. 22:37:39

@Apacs77: valóban vittek oda a pilóta feje fölötti beömlő alá egy plusz hűtőt, ez a KERS-t hűti. 2009-ben volt utoljára KERS, akkor az oldalszekrényben volt a hűtője. Ami a motor légbeömlője mögött van, az voltaképp volt tavaly is csak nem itt, ez vezet a sebváltó hűtőjéhez. Tavaly az F-Duct levegőjét használták a váltó hűtésére, amikor éppen nem a szárnyba irányult.