HTML

Putz Patrik F1 - ppf1.blog.hu

Forma-1-ről mindenféle, de főleg technika.

A szerző a Sport Auto Magazin sportrovatának vezetője.

Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, iratkozz fel a Sport Auto Magazin facebook oldalára.



Legtöbb like

Utolsó kommentek

Blogroll

Craig Scarborough scarbsf1.wordpress.com

James Allen
jamesallenonf1.com

Joe Saward joesaward.wordpress.com

Simon István szaguldocirkusz.hu

Hunnylander hunnylander.wordpress.com

Farkas Péter (origo - Görbe Tükör)
origo.hu/cimkek/forma-1-gorbe-tukor

A push-rod és pull-rod felfüggesztésről egyszerűen

2011.01.27. 21:20 Putz Patrik

Még mielőtt még bemutatnák az első idei autót (ami jelen idő szerint holnap lesz, a Ferrari kezd az idén) gondoltam, hogy egy-két egyszerű ábrával vagy animációval megmutatom, hogyan is működik az F1-es autók felfüggesztése. Azért szerettem volna mindenképpen az első bemutató előtt, mert ha a nem csal a szimatom, idén nem csak a Red Bull Racing megy majd pull-rodos hátsó felfüggesztéssel... Sőt, alighanem szinte mindenki azzal megy majd. Most, hogy búcsút intünk a duplafedeles diffúzoroknak, lesz elég hely, hogy mélyre tegyék a rugóstagokat, ami jót tesz az súlypontnak. Jobban mondva így még mélyebben lehet a tömegközéppont, mint előtte.

De, most lássuk, mi is az a pull-rod és push-rod.

Push-rod

A push-rod nyomórudat jelent és borzasztó régi találmány, autómániások legtöbbször a régi alulvezérelt motorok szelepmozgatásánál találkozhatnak vele, voltaképp arra jó, hogy valami mozgó dolognak a mozgását átvigyük máshová. Bár az F1-be hamarabb érkezett meg a pull-rodos felfüggesztés, mégis ezzel kezdeném, mert ez az flash lett kész hamarabb :)

Az alábbi animáció a működést szemlélteti, és bár manapság kissé másképp néz ki egy első felfüggesztés (hogy miben, arról majd később), az érthetőség kedvéért egyszerűsítettem / alakítottam rajta, a lényeg így jobban látszik. (ha nagyítani szeretnéd valamelyik részt, jobklikk ott az ábrán és zoom in...)

A kerék függőleges elmozdulásakor a sötétebb szürkével rajzolt rúd elmozdul (ha felfelé mozdul a kerék, akkor a kar felfelé “nyomódik”) és elmozdítja a fent látható himbát. A himba a tengelye (sárgán jelölve) mentén elfordul és a másik oldalán ugyanekkor lefelé nyomja a rugóstagot. Látható, hogy voltaképpen a rugóstagot, ha hosszabb lenne egy az egyben betehetnénk a push-rod helyére (ha fent a kasztnihoz kötjük és nem egy himbához). Régen így is volt. Viszont akkor a rugóstag jókora felülete rontja a légellenállást, ezért inkább elrejtik a levegő elől a váz belsejébe. A légellenállás csökkentésén felül van még pár előnye az ilyen elhelyezésnek: a két oldal futóműelemei közel kerülnek egymáshoz, így a két himbát összekötő stabilizátor rúd picike lehet (ami kisebb súlyt jelent) és lehetőséget ad a bonyolultabb futóműelemek, mint például a J-damper vagy egy harmadik rugóstag elhelyezésére.

Pull-rod

A pull-rod ugyanez fejjel lefelé. A rúd ez esetben lefelé haladva éri el a kasztnit, és alul van a himba. Ezt elöl manapság nem lehet megoldani, mert az első felfüggesztésnél a váz magasan van. Az utolsó pull-rodos első felfüggesztésű kocsi a Minardi PS01 volt, utána annyival megemelték a kocsik orrát, hogy alatta áramolhasson a levegő, hogy a felfüggesztést már nem lehetett ésszerűen megoldani pull-roddal.

Amiben csaltam az ábrán...

Mint említettem, egyszerűsítettem a látvány kedvéért. A mai F1-es kocsiknál sokszor torziós rugót alkalmaznak a tekercsrugó helyett és egyszerűen a himba tengelyébe szerelik. Kicsi, könnyű és pillanatok alatt lehet cserélni. A másik dolog, hogy elöl a lengéscsillapítót (immár rugó nélkül) vízszintesen, a váz felső részébe teszik (elöl gyakorlatilag a pilóta lábfeje felett, vagy annál kicsit előrébb, hátul a váltó tetejére), így sokkal könnyebb hozzáférni - bár a súlypont így egy kicsit feljebb lesz.

8 komment

Címkék: f1 autó forma 1 formula 1 push rod pull rod

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://ppf1.blog.hu/api/trackback/id/tr662619176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TamásD 2011.01.29. 09:16:13

"push-rod nyomott rudat jelent". Inkább nyomórudat jelent.

Morgó Muki 2011.01.29. 09:51:30

Ezért érdemes olvasni a blogodat, mert a lényeggel is foglalkozol. Még sok-sok ilyet és akkor az emberek nem hiszik el azt a sok ökörséget, amit egy TV közvetítés alatt az RTL az emberek fejébe tol. Érthetően írsz és az ábra is zsír. Magam még kicsit kiveséztem volna a torziós rugót, meg a vízszintesen fekvő lengéscsillapítót egy-egy ábrával, mert az sem ördögtől való, mindenki megértené. Gratula!

thehandsomest (törölt) 2011.01.29. 12:04:42

"amit egy TV közvetítés alatt az RTL az emberek fejébe tol."

Én a legjobban azt szerettem mikor palik visítozott, hogy a "féééktávon már ott van, máááár nézeget", pedig igazából csak szélárnyék mögül kijőve tapadást keres:)

Stamp0 2011.01.29. 15:49:12

Tetszik az írásod. Csak így tovább:)

Bálint2011 2011.01.30. 11:19:52

Jó a mozgó grafika. Csak így tovább!!!
süti beállítások módosítása