2005-ben a Ferrari újra ahhoz a taktikához folyamodott, hogy fáziskéséssel mutatta be az adott évi autóját, az F2005-öt. Az évad első versenyeire az előző évi kocsi, az F2004 módosított változatát vitte, az F2004M-et. Korábban is volt példa ilyen késői bemutatóra, amit nagyban segített a szinte korlátlan tesztelés lehetősége: amíg az előző évi kiforrott kocsi biztos célbaérkezőnek számíthatott az első pár versenyen, addig Fioranóban nyúzták az adott évi típust, amely rendszerint az európai futamokra lett kész.
M mint Műsorváltozás
2005-ben ez a megközelítés gellert kapott, mivel a szabályok kis mértékben megváltoztak. Az első szárnyakat továbbra is 15 cm magasan kellett hordani, de a középső ötven centiméteren egészen alacsonyra lehetett ereszteni – ez is egy próbálkozás volt az FIA részéről, hogy szorosabban tudják egymást követni a kocsik és jobb legyen a verseny. Mivel az első szárny alapjaiban befolyásolja az áramlást, ami a kocsiszekrény maradékára érkezik, ezért a tervezést ezzel kezdik és az évad maradékában csak apróbb módosításokat végez rajta. A szabályváltozást az F2004-gyel nem lehetett tökéletesen kihasználni, mert, ha az első szárny középső részét is a lehető legnagyobb leszorítóerő generálására alakítják, akkor nem működött volna rendesen az autó többi része. Ezért Rory Byrne-ék egy alsó toldat mellett döntöttek, ami így valamennyit kihasznál az új lehetőségekből, de közben nem rontja el a már eddig is jól működő szárny többi részét.
RB1 első szárny
A Red Bull első F1-es autója még a Jaguar folytatásának tekinthető (Adrian Newey csak 2006 elején csatlakozott a csapathoz). Az első szárny az akkori legtöbb riválishoz hasonlóan úgy készült, hogy az itt adódó lehetőségeket kihasználva (eleve lefelé kanyarodva a középső ötven centiméteren) a lehető legtöbb leszorítóerőt produkálja.
Az elmúlt években készítettem pár F1-es magyarázó rajzot az akkor aktuális technikai megoldásokról. Bár a megoldások azóta idejétmúltak, legtöbbször nem azért, mert túlhaladottá váltak, sokkal inkább mert a szabályok az adott területen szigorúbbak lettek. De maguk a problémák, amire választ adtak, a mai napig léteznek.
Utolsó kommentek